Jeszcze w lutym ruszy kolejna edycja konkursu Go to Brand – EXPO 2020, czyli poddziałania 3.3.3 programu operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Jest ono szansą na lepszą przyszłość dla przedsiębiorców, którzy odczuli skutki pandemii. Tym razem Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), organizator naboru, wesprze promocję marek produktowych na rynkach Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) i innych krajów Zatoki Perskiej. MŚP, które wystartują w konkursie, wezmą udział w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju. To największe na świecie wydarzenie gospodarcze. Z powodu wybuchu pandemii jego ubiegłoroczna edycja została przesunięta o rok i będzie trwała od 1 października do 31 marca 2022 r.

Międzynarodowa kooperacja
Hasło przewodnie EXPO 2020 w Dubaju to „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”.
– Wspomniane hasło nabiera nowego znaczenia w kontekście pandemii. Koronawirus wpłynął na wiele dziedzin gospodarki, zmieniając układ sił i wyzwania światowego biznesu. Otwarcie na współpracę międzynarodową i udział w globalnym rynku to szansa na lepszą przyszłość dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami obecnego kryzysu – mówi Jarosław Gowin, minister rozwoju, pracy i technologii.
Marcin Czyża, wiceprezes PARP, podkreśla, że szczególnie w czasie pandemii widać, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł przychodów.
– Większych kłopotów uniknęły firmy, które działały na rynkach w różnych rejonach świata. Udział Polski w EXPO 2020 w Dubaju to dla polskich przedsiębiorców szansa na znalezienie nowych klientów, budowanie relacji handlowych i pozyskanie partnerów biznesowych na perspektywicznym rynku bliskowschodnim – uważa Marcin Czyża, który jest również ambasadorem EXPO.
Podkreśla, że ZEA i inne kraje Zatoki Perskiej to region atrakcyjny pod względem biznesowym – i ciągle niewykorzystany przez firmy znad Wisły.
Szybki termin
Na składanie wniosków o dofinansowanie przedsiębiorcy będą mieli tylko miesiąc. Nabór wystartuje 26 lutego, a zakończy się 29 marca. Budżet konkursu wynosi 50 mln zł. Z tej puli 15 mln wesprze projekty zlokalizowane na Mazowszu, natomiast 35 mln popłynie do firm z pozostałych województw.
– Budżet tegorocznego konkursu jest zdecydowanie mniejszy niż w poprzednich latach. Wynika to przede wszystkim z faktu, że granty finansują przedsiębiorcom tylko udział w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Poza tym jest to już ostatnie rozdanie z perspektywy finansowej 2014-20 – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton.
Przedsiębiorcy muszą liczyć się z tym, że PARP może zamknąć nabór wcześniej, jeśli wartość wszystkich złożonych wniosków w woj. mazowieckim przekroczy 150 proc. dostępnej puli, a w pozostałych województwach – 200 proc.
– To powinno zmobilizować przedstawicieli biznesu do jak najszybszego składania wniosków o dofinansowanie. Jednak zamknięcie naboru nie nastąpi z dnia na dzień. O skróceniu jego terminu PARP poinformuje co najmniej pięć dni przed planowanym terminem zakończenia konkursu – wyjaśnia Agnieszka Wykrzykowska.
Wkład własny
Przedsięwzięcia zgłaszane do konkursu muszą zamknąć się w kwocie 1 mln zł. Maksymalne dofinansowanie, o jakie może ubiegać się każda firma, to 455 650 zł. Natomiast wymagany minimalny wkład własny wynosi 15 proc. wartości projektu.
Już na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca powinien oszacować koszty towarów, produktów i usług ponoszonych w związku z realizacją projektów.
– Ponadto przedsiębiorca powinien wycenić cząstkowe wydatki wchodzące w skład kwoty ryczałtowej i szczegółowo uzasadnić wspomniane koszty oraz sposób ich kalkulacji. Ważna jest również rzetelna analiza rynku, na podstawie której firma określi wydatki – ocenia Agnieszka Wykrzykowska.
Jakie są kryteria wyboru projektów? Istotne dla wnioskodawcy będą wytyczne dotyczące prowadzonej działalności eksportowej.
– Na maksymalną liczbę punktów mogą liczyć firmy, których wartość eksportu w każdym z ostatnich dwóch lat wyniosła w stosunku do przychodów co najmniej 10 proc. Ponadto powinny osiągnąć jakiekolwiek przychody z eksportu produktu będącego przedmiotem projektu – mówi Agnieszka Wykrzykowska.
Zwraca uwagę na korzystną dla MŚP ryczałtową formę rozliczania kosztów przedsięwzięcia. Dzięki niej beneficjenci mogą liczyć na szybką wypłatę dofinansowania.
– Co ważne, nie będą mieli obowiązku gromadzenia dokumentów księgowych potwierdzających poniesione wydatki. To oznacza, że późniejszej kontroli nie podlegają faktury, umowy i inne dowody księgowe. Przedsiębiorca nie będzie miał też obowiązku stosowania procedur wyboru wykonawców – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska.
- udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych i na dodatkowe działania promocyjne związane z udziałem w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju
- sfinansowanie kosztów usługi doradczej związanej z wejściem firmy na rynki krajów Zatoki Perskiej (Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie)