Ruszyły seminaria dla przedsiębiorców, podczas których eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprezentują warunki udziału w 11. edycji konkursu „Polskie Mosty Technologiczne” (PMT), czyli poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR). Tym razem nabór obejmuje Stany Zjednoczone, Meksyk, Kenię, Malezję, Tajwan i Arabię Saudyjską. Granty pomogą przedsiębiorcom znad Wisły opracować i wdrożyć strategię wyjścia firm poza Europę.

PAIH prowadzi konkurs od 2017 r. Dotychczas wzięło w nim udział ponad 2,5 tys. polskich przedsiębiorstw, z czego ok. 400 otrzymało wsparcie.
Leszek Kołodziejczyk, ekspert w PAIH, podkreśla, że projekt PMT jest przeznaczony dla mikro-, małych i średnich firm z dużym potencjałem do ekspansji zagranicznej.
1. seminarium otwierające nabór (prezentacja głównych założeń programu PMT, harmonogramu warsztatów krajowych i wstępnej analizy rynków docelowych)
2. złożenie wniosku o dofinansowanie i jego ocena
3. etap krajowy – udział przedsiębiorców w trzydniowym seminarium, podczas którego przygotowywana jest wstępna wersja strategii ekspansji na wybrany rynek zagraniczny
4. konsultacje indywidualne z ekspertami, których celem jest wypracowanie ostatecznej wersji strategii ekspansji
5. ocena wypracowanej strategii ekspansji
6. etap zagraniczny – wdrażanie strategii ekspansji na rynku docelowym ze wsparciem merytorycznym ekspertów zewnętrznych i przedstawicieli zagranicznego biura handlowego PAIH
Pomoc de minimis
Stawką w konkursie jest grant o wartości nawet 200 tys. zł. Dofinansowanie jest pomocą de minimis. To oznacza, że poziom wsparcia sięga 100 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.
Program PMT składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego. Nabór wniosków o dofinansowanie poprzedzają wspomniane seminaria.
– Przedstawimy korzyści płynące z udziału w konkursie, specyfikę rynków docelowych i przykłady firm, które dzięki dotacjom z poddziałania 3.3.1 POIR odniosły sukces biznesowy. Seminaria to także konsultacje i doradztwo oferowane przez ekspertów PAIH i partnerów zewnętrznych – wyjaśnia Leszek Kołodziejczyk.
Warto podkreślić, że o granty mogą ubiegać się również innowatorzy, którzy szukają partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo-rozwojowych, a także potrzebują finansowania na tego typu działalność.
– Pomożemy przedsiębiorcom jak najlepiej przygotować się do ekspansji zagranicznej. Zakwalifikowane do konkursu firmy otrzymają dostosowaną, wręcz szytą na miarę strategię wyjścia na rynki pozaeuropejskie. Nasi eksperci wesprą je m.in. w nawiązywaniu relacji z partnerami biznesowymi. Będą do dyspozycji przedstawicieli biznesu także po zakończeniu projektów – zapewnia Leszek Kołodziejczyk.
Etap krajowy
• zakup usług eksperckich związanych z budową i oceną strategii ekspansji
Etap zagraniczny
• zakup usług doradczych dotyczących przygotowania przedsiębiorstwa i jego produktów do sprzedaży na docelowym rynku zagranicznym
• zakup usług doradczych w zakresie wzornictwa, projektowania logotypów i marek produktowych
• zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej
• pokrycie kosztów tłumaczeń
• pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem przedsiębiorców m.in. w konferencjach branżowych, imprezach targowo–wystawienniczych
• pokrycie kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym m.in. tworzenia obcojęzycznych stron internetowych
Przyszłościowe rynki
Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zauważa, że dotacje od PAIH ułatwią MŚP podbój nowych rynków zagranicznych. Bez wsparcia byłoby im – jej zdaniem – o niebo trudniej zaistnieć poza Unią Europejską.
– Przedsiębiorcy znad Wisły nie powinni ograniczać działalności gospodarczej do Polski, bo to hamuje ich rozwój. Proponowane w konkursie rynki docelowe są perspektywiczne dla polskich firm, zwłaszcza małych i średnich. Biorąc pod uwagę odległość, jaka dzieli wnioskodawców od tych rynków i inne od naszych zwyczaje handlowe, wielu z nich nie miałoby szans samodzielne tam zaistnieć – uważa Agnieszka Wykrzykowska.
Obecność MŚP znad Wisły w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Meksyk, Kenia, Malezja, Tajwan i Arabia Saudyjska, nie jest zbyt powszechna. Dlatego – jak podkreśla Agnieszka Wykrzykowska – tym bardziej potrzebują one wsparcia na podbój wspomnianych krajów.
– Spora część produktów polskich producentów charakteryzuje się wysoką jakością. To z pewnością może być atutem firm na zagranicznych rynkach. Przedsiębiorcy powinni jednak przygotować się odpowiednio do ekspansji zagranicznej. Przyda się im pomoc doradcza oferowana przez ekspertów PAIH – ocenia.
Uwaga na limity
Zwraca uwagę, że wsparcie jest udzielane w formie pomocy de minimis.
– Ma to swoje zalety, bo poziom dofinansowania projektów jest wysoki. Natomiast nie będą mogły z niego skorzystać te przedsiębiorstwa, które już wykorzystały limit wspomnianej pomocy – zaznacza Agnieszka Wykrzykowska.
Realizacja projektów z dofinansowaniem PAIH nie powinna trwać dłużej niż dziewięć miesięcy.
• poziom ulepszenia produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynki docelowe
• doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej
• konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym
• wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji
• prezentację potencjalnych korzyści z udziału przedsiębiorcy w tzw. etapie zagranicznym programu PMT