Jak zmniejszyć koszty energii w firmie?

Materiał Partnera
opublikowano: 2014-01-09 11:01

KOMENTARZ PARTNERA

Ograniczanie kosztów stałych związanych z działalnością przedsiębiorstwa to jeden ze sposobów uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku. Dotyczy to również renegocjacji lub zmiany umowy z dostawcami energii elektrycznej. Analogicznie do sytuacji, w której poszukujemy najlepszej oferty u różnych operatorów telekomunikacyjnych, możemy wybrać dostawcę, który zagwarantuje nam pewne i tanie źródło energii w ramach oferty dopasowanej do konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Taryfa szyta na miarę

Najprostszym sposobem na optymalizację kosztów związanych z zakupem prądu jest odpowiednie dopasowanie taryfy do działalności firmy i wybranie najkorzystniejszej oferty cenowej. Małe i średnie przedsiębiorstwa należą do grupy taryfowej C i w jej obrębie powinny szukać najlepszych dla siebie rozwiązań. Jednymi z najczęściej wybieranych na rynku taryf są C11 (dla małych firm) i C21 (dla średnich firm). Oferują one jednak jedną cenę za energię elektryczną i stawki zmienne opłat dystrybucyjnych w ciągu całego dnia. Tymczasem proste dopasowanie taryfy do cyklu funkcjonowania firmy w określonych godzinach w ciągu dnia i nocy może przynieść oszczędności sięgające nawet 1000 zł miesięcznie. Dlatego warto przeanalizować faktyczne potrzeby firmy i dostosować do nich swoją taryfę. W takich przypadkach wsparciem służą np. pracownicy PKP Energetyka, którzy na życzenie klienta wykonują audyt zużycia prądu w firmie, a na podstawie uzyskanych danych i wywiadu z klientem dobierają najkorzystniejszą taryfę.

Wybierz swojego dostawcę

Drugim sposobem na zmniejszenie wydatków na energię przez małe i średnie firmy jest wybór najlepszej oferty na zakup elektryczności. Umowę można zawrzeć z dotychczasowym sprzedawcą energii, który jest jednocześnie jej dystrybutorem (umowa kompleksowa) lub wybrać jedynie nowego sprzedawcę. W momencie zawarcia umowy z nową firmą, przedsiębiorca będzie otrzymywał dwie faktury: jedną za zakup energii, a drugą za jej dostarczenie. Aby ograniczyć do minimum czynności związane z podpisaniem nowej umowy, firmy energetyczne, m.in. PKP Energetyka oferują załatwienie wszelkich spraw związanych ze zmianą sprzedawcy na podstawie udzielonego przez klienta pełnomocnictwa. Pozwala to uniknąć wielu koniecznych formalności i zaoszczędzić czas (na podobnej zasadzie, dzięki pełnomocnictwu, operatorzy komórkowi ułatwiają zmianę numeru i dostawcy usług). Bez pełnomocnictwa klient musiałby sam m.in. rozwiązać umowę z dotychczasowym sprzedawcą, zawrzeć umowę z operatorem dystrybucji, itd. Warto zaznaczyć, ż zgodnie z Prawem Energetycznym, odbiorca nie może zostać obciążony dodatkowymi kosztami w związku z wypowiedzeniem umowy celem zmiany sprzedawcy. 

Wybierając nowego sprzedawcę prądu nie należy kierować się tylko ceną, ale także renomą i kondycją firmy, od której kupujemy energię. Warto dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, która reguluje takie aspekty jak: wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy energetycznego w sytuacji zmian lub przerw w dostawie energii elektrycznej z powodu siły wyższej, nieprecyzyjne określenie terminu płatności czy rezygnacji z umowy w przypadku podwyższenia opłaty za przyłącza.

ANDRZEJ WOŁOSZ

dyrektor oddziału Obrót Energią Elektryczną PKP Energetyka