Jak ZUS nadział się na dzidę

  • Piotr Nisztor
opublikowano: 16-01-2013, 07:40

Reklama Platformy Usług Elektronicznych pojawiła się na portalu z wulgarnymi treściami. Nielegalnie — twierdzi zakład

Ten projekt ma zrewolucjonizować działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Urząd, chcąc ułatwić i usprawnić kontakt z klientami, w połowie 2012 r. uruchomił specjalną Platformę Usług Elektronicznych (PUE). Sfinansowany z pieniędzy unijnych projekt pozwala klientom załatwić wiele spraw przez internet, bez wychodzenia z domu. Przedsiębiorcy przyjęli go entuzjastycznie, a ZUS zbiera laury, m.in. Wektora od Pracodawców RP. Kluczowe, jak zawsze, jest dotarcie z informacją o platformie do zainteresowanych, czyli płacących składki. Dlatego kilkanaście dni temu ruszyła kampania promocyjna PUE w internecie. Banery z logo ZUS znalazły się na kilkuset portalach, w tym m.in. www.jebzdzidy.pl. Strona reklamowana pod hasłem „najgorsze dowcipy w internecie” zawiera wiele wulgarnych animacji i zdjęć opatrzonych często niesmacznymi komentarzami.

Derdziuk Zbigniew (fot. Puls Biznesu_Marek Wiśniewski)
Derdziuk Zbigniew (fot. Puls Biznesu_Marek Wiśniewski)
None
None

Nielegalna kampania

Dlaczego akurat na tym kontrowersyjnym portalu ZUS postanowił zareklamować rewolucyjną platformę? Jacek Dziekan, rzecznik ZUS, nie krył zaskoczenia naszymi pytaniami i natychmiast kazał zdjąć baner promujący PUE ze strony jebzdzidy.pl.

— Nie wiedziałem, że kampania prowadzona jest poprzez taki portal, bo firma, która zawarła z nami umowę, nie przedstawiłamediaplanu obejmującego listę witryn, na których wyświetlane miały być banery — tłumaczy rzecznik ZUS. Dlatego, jak twierdzi, kampania, którą dla ZUS prowadzi sieć IDMNet, jest… nielegalna.

— Zażądaliśmy od firmy IDMNet natychmiastowego wstrzymania nieautoryzowanej przez nas kampanii i dopełnienia formalnych wymogów, czyli przedstawienia do zaopiniowania mediaplanu obejmującego listę witryn — podkreśla Jacek Dziekan.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Firma IDMNet umowę z ZUS na przeprowadzenie w internecie kampanii promocyjnej PUE podpisała 28 grudnia 2012 r. Kontrakt opiewa na znacznie ponad 80 tys. zł.

Niezweryfikowany adres

O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy IDMNet. Spółka oficjalnie nie udzieliła komentarza. Nieoficjalnie jeden z pracowników IDMNet przyznaje, że firma jest w stałym kontakcie z ZUS i wyjaśnia sprawę.

— Mam nadzieję, że wszelkie wątpliwości zostaną szybko rozwiane. Naszym celem jest jak najlepsza realizacja celów kampanii, jakie postawił przed nami klient, czyli ZUS — mówi nasz rozmówca. Co na to eksperci?

— Takie strony z reguły są kupowane w pakietach. W tej sytuacji błąd może polegać na tym, że dom mediowy nie zweryfikował listy adresów w nich zawartych. Gdy np. przygotowywałam kampanię internetową dla producenta alkoholu, sprawdzałam, czy w pakietach nie ma portali, które mogą być adresowane do dzieci — tłumaczy Ewa Zakrzewska z agencji reklamowej Next.

Jarosław Sosiński z domu mediowego Equinox podkreśla, że klienci mogą zapoznać się z listą witryn, na których mają znaleźć się banery reklamowe. — Nikt tego jednak nie robi. Dla klientów liczy się cena i przedstawiona przez dom mediowyinformacja, że kampania trafi do kilku milionów użytkowników. A takie portale, jak jebzdzidy.pl czy demotywatory mają bardzo dużą liczbę wejść, dlatego często znajdują się w pakietach proponowanych klientom — tłumaczy Jarosław Sosiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Nisztor

Polecane