Jaki internet wybrać dla małej firmy?

Materiał partnera
opublikowano: 29-10-2018, 09:45

Czy wybór odpowiedniego łącza internetowego może być kluczowy dla działalności prowadzonej przez firmę? Z naszego poradnika dowiesz się, jak wybrać najlepszego dostawcę internetu dla twojej działalności gospodarczej. Przedstawimy ci również, jak wiele czynników powinieneś brać pod uwagę i dlaczego dobre łącze internetowe może mieć tak ogromne znaczenie dla twojego biznesu.

Zanim zaczniemy – rodzaje szerokopasmowego łącza

Zanim podejmiesz się wyboru dostawcy internetu, powinieneś mieć świadomość, jakie technologie masz do dyspozycji. Termin „szerokopasmowe łącze” obejmuje wiele usług, które zapewniają szybki transfer danych oraz przekazywanie ich dużej ilości naraz. Sektor Normalizacji Telekomunikacji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego określa połączenie szerokopasmowe jako „szybsze niż prędkość podstawowa ISDN 1,5 lub 2,0 Mb/s”.

W Polsce najbardziej popularne szerokopasmowe łącza to DSL (przez linię telefoniczną), sieci kablowe, internet radiowy, komórkowy internet LTE i technologia FTTB, czyli łącze światłowodowe. Dostępność poszczególnych usług uzależniona jest m.in. od lokalizacji firmy, a każda ze wspomnianych technologii daje inne możliwości:

  • DSL – czyli stacjonarne łącze bez limitów transferu za pośrednictwem linii telefonicznej. Technologia ta w dalszym ciągu jest popularna, ale stopniowo ustępuje technologii światłowodowej, która zapewnia zdecydowanie szybsze łącza.
  • Radiolinia – największą zaletą internetu radiowego jest to, że z sieci możemy korzystać również tam, gdzie nie ma możliwości doprowadzenia kabli. Taki internet ma duży zasięg, niezbędna infrastruktura jest tania (potrzebny jest nadajnik i odbiornik), ale w tym przypadku prędkość pobierania jest niska, a jakość połączenia w dużej mierze uzależniona od warunków atmosferycznych.
  • FTTB (światłowód) – to jedna z najnowocześniejszych technologii teleinformacyjnych, która jest odporna na zakłócenia, niezawodna i zapewnia najwyższą prędkość transferu danych. Światłowody to przezroczyste włókna szklane z domieszką tworzyw sztucznych, przez które dane przesyłane są za pomocą światła.
  • LTE – to technologia umożliwiająca dostęp do szybkiego i jednocześnie mobilnego internetu. Jest to obecnie najszybsza powszechnie dostępna metoda korzystania z sieci mobilnie. Teoretycznie połączenie w ramach LTE możliwe jest z prędkością nawet kilkuset MB/s, jednak w praktyce trudno o taki wynik. Minusem LTE pozostaje jego dostępność – wprawdzie z roku na roku jest ona coraz szersza, ale w dalszym ciągu trudno mówić o powszechnym dostępie do usługi. Minusem są tutaj również ograniczenia transferu danych, jakie ma klient.
  • Sieci kablowe – to kolejna oferta połączenia kablowego za pośrednictwem sieci telewizji kablowej. Plusem usługi jest wysoka przepustowość łącza i brak ograniczeń transferu. Minusem jest jej ograniczona dostępność – można z niej korzystać głównie na terenach silnie zurbanizowanych.

Dostęp do internetu w polskich firmach jest już standardem – niektóre używają go jedynie w podstawowym zakresie, np. do poczty elektronicznej, płatności czy księgowości, a dla innych jest on niezbędnym narzędziem codziennej pracy. To, jak ważny dla polskich firm jest internet, obrazuje poniższy wykres:

Źródło: dane z GUS 2017r.

W przypadku małych firm blisko 94 proc. ma dostęp do internetu, a jeśli chodzi o średnie i duże firmy, to wynik ten przekracza 99 proc.! Jeśli chodzi o technologię dostępu do internetu, to 81 proc. małych firm korzysta z łącza szerokopasmowego (DSL, ADSL, SDSL, VDSL, sieci telewizji kablowej, sieci światłowodowej). W przypadku średnich firm wynik ten wynosi 92,4 proc., a dużych – 99,1 proc. Rezultaty obrazuje poniższy wykres:

Źródło: dane z GUS 2017r.

Na kolejnym wykresie prezentujemy, jaki procent firm korzysta z internetu mobilnego w technologii 3G lub 4G. Zauważalne jest to, że w zdecydowanej większości firm wykorzystywany jest zarówno internet szerokopasmowy, jak i internet mobilny, lecz w przypadku internetu mobilnego odsetek firm jest mniejszy. Korzysta niego 65,8 proc. małych firm, 84,2 proc. średnich i 96,9 proc. dużych.

Źródło: dane z GUS 2017r.

Przed podpisaniem umowy – czego możesz oczekiwać?

Pierwszym problemem, jaki możesz napotkać, szukając odpowiedniego dostawcy, jest długoterminowa umowa. Podpisanie jej z góry na 24 miesiące, bez możliwości testowania usługi, jest ryzykownym posunięciem, które może skazać firmę na korzystanie z fatalnej jakości internetu przez 2 lata. Koniecznie zatem zwróć uwagę na to, czy dany dostawca:

  • Oferuje nie tylko internet dla firm na umowę na 24 miesiące, ale czy ma również ofertę bez zobowiązań, która może się okazać idealnym rozwiązaniem, jeśli planujemy np. zmianę siedziby firmy.
  • Daje możliwość przetestowania usługi przez dany okres bez żadnych konsekwencji. Takie usługi jak najbardziej są dostępne. Np. UPC Biznes oferuje każdemu klientowi możliwość testowania usług przez 60 dni. Jeśli klient po tym czasie zrezygnuje, to nie poniesie żadnych konsekwencji swoich decyzji. Istnienie takiej oferty może być również sygnałem, że dostawca internetu jest pewien jakości swoich usług.

Na co zwracać uwagę, wybierając internet dla firm?

Już wiesz, jakie masz możliwości wyboru technologii dostępu do internetu. Wiesz również, że musisz przemyśleć, jak długa umowa cię interesuje i że istotna jest możliwość testowania usługi bez konsekwencji. Przejdźmy zatem do szczegółów, które pozwolą ci wybrać najlepszą usługę internetu dla firm. W kolejnych punktach omawiamy, co powinieneś brać pod uwagę w zależności od potrzeb twojej firmy.

1. Dopasuj internet do liczby urządzeń podpiętych do twojej sieci

Nawet jeśli aktywność związana z korzystaniem z sieci w twojej firmie skupia się jedynie na odbieraniu poczty elektronicznej na wielu urządzeniach jednocześnie, to wolne połączenie internetowe może prowadzić do przycinania się łącza, a w skrajnych przypadkach nawet do restartowania się modemu. Programy do obsługi poczty elektronicznej, takie jak Outlook czy Thunderbird, nie mają ograniczeń transferu, przez co mogą doprowadzić do utrudnień w korzystaniu z sieci. Tym sposobem może dojść do przerwania ważnej wideokonferencji czy zaprzestania pobierania istotnego pliku.

Wybierając prędkość łącza, powinieneś brać pod uwagę to, jak wiele urządzeń będzie podłączonych do sieci i do jakich zadań pracownicy używają internetu. Wskazówką odnośnie do prędkości sieci niech będą statystyki dotyczące szybkości łącza, na jakie zdecydowały się duże polskie firmy, zatrudniające minimum 250 pracowników:

  • Łącze od 10 do 30 Mb/s – 22,1 proc. firm,
  • Łącze od 10 do 100 Mb/s – 33,7 proc.,
  • Łącze od 100 Mb/s wzwyż – 35 proc.

Co istotne, aż 90,4 proc. badanych zadeklarowało, że aktualna prędkość łącza spełnia ich oczekiwania. Oczywiście należy brać pod uwagę to, że sieci światłowodowe są dynamicznie rozwijane i dają coraz większe możliwości. Aktualnie UPC Biznes oferuje internet o prędkości zaczynającej się od 200 Mb/s już w najtańszej konfiguracji. Podpisanie nowej umowy daje możliwość wyboru zdecydowanie szybszego łącza, niż te, z jakich według badania GUS korzystały duże polskie firmy. Dla przedsiębiorców z większymi potrzebami dostępne są prędkości 400Mb/s, 600 Mb/s oraz najszybsze oferowane obecnie 1Gb/s.

2. Patrz na dostępność usługi i stałą szybkość łącza

Jakość działania usługi powinna mieć kluczowe znaczenie w przypadku wyboru dostawcy internetu dla firm. Dostęp do sieci powinien być ciągły, a co więcej – dostawca powinien gwarantować stałą szybkość łącza niezależnie od pory dnia. Pamiętaj jednak, że u dostawcy internetu możliwe są awarie – jest to możliwe w przypadku każdego sprzętu. Kluczowe jest, jak dostawca reaguje na zgłoszenia. Na przykład UPC Biznes oferuje gwarancję SLA, czyli pisemną gwarancję jakości. Oznacza ona, że w zależności od wybranej przez klienta opcji firma zacznie działać w celu usunięcia usterki technicznej w ciągu 6 lub 12 godzin. Klient biznesowy otrzymuje dedykowaną obsługę klienta, jest obsługiwany priorytetowo – nie musi oczekiwać w kolejce na infolinii. Nawet firma korzystająca w ograniczonym zakresie z internetu nie może sobie pozwolić na jego dłuższą niedostępność.

3. Czy dostawca zapewnia wsparcie pod względem bezpieczeństwa w sieci?

Bez względu na to, czy z internetu korzystać będzie początkujący, czy zaawansowany użytkownik, każdy może popełnić błąd, w wyniku którego na firmowe komputery dostanie się wirus. Skutki mogą być opłakane – łącznie z kradzieżą danych lub ich usunięciem z nośników. Co może zapewnić dostawca internetu w tym zakresie? Np. UPC Biznes w ramach abonamentu oferuje Internetowy Pakiet Bezpieczeństwa, który zabezpieczy dane na 5, 10 lub 25 urządzeniach. Jest to jedno z rozwiązań, które pomagają bezpiecznie korzystać z sieci.

4. Postaw na wysoką szybkość transferu – tylko światłowód?

Już wcześniej w naszym poradniku wymieniliśmy, jakie masz możliwości korzystania z internetu szerokopasmowego. Jeśli chodzi o szybkość transferu to nie ma wątpliwości – zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem potrzeb firmowych jest internet kablowy oraz światłowodowy, będący gwarancją bardzo szybkiego łącza. Dlaczego nie warto korzystać np. z mobilnego LTE czy internetu radiowego? W obu przypadkach możemy mieć do czynienia z zakłóceniami. Internet radiowy jest mocno zależny od warunków pogodowych, a w przypadku internetu mobilnego możemy mieć do czynienia z przeciążeniami sieci czy z problemami z zasięgiem. Internet mobilny pod względem biznesowym lepiej potraktuj jako usługę, z której będziesz korzystać podczas wyjazdów. Raczej zdecydowanie wybierajmy tylko renomowanych dostawców – prywatni administratorzy czasem podłączają więcej klientów do jednej sieci, przez co połączenie traci na jakości.

Pamiętaj również o rozróżnieniu pojęć internetu symetrycznego i asymetrycznego. Co one oznaczają? W przypadku łącza symetrycznego prędkość pobierania danych i ich wysyłania jest niemal identyczna, natomiast przy łączu asymetrycznym prędkość wysyłania jest nawet wielokrotnie mniejsza niż prędkość pobierania. Zdecydowana większość ofert dostępnych na rynku to internet asymetryczny. Jeśli jednak w twojej firmie ogromne znaczenie ma wysyłanie danych, to weź pod uwagę oferty internetu symetrycznego dla biznesu. Czego się można po nim spodziewać? Np. w UPC Biznes możliwe są prędkości nawet do 10 Gbit/s!

5. Potrzebujesz internetu do pracy w chmurze?

Dla wielu polskich firm praca w chmurze jest codziennością – potrzebna jest im wysoka prędkość pobierania i wysyłania danych. Do czego polskie firmy używają chmury? Między innymi do przechowywania plików. Korzysta z niej 25,9 proc. firm zatrudniających minimum 250 pracowników. Generalnie – to właśnie w dużych firmach korzystanie z chmury cieszy się największym zainteresowaniem.

Źródło: dane z GUS 2017r.

Około 30 proc. badanych dużych firm korzysta z serwerów współdzielonych. Wysyłka plików na serwer FTP w przypadku wolnego łącza może mieć istotny wpływ na jakość działania łącza internetowego dla pozostałych użytkowników.

Źródło: dane z GUS 2017r.

Na podobnym poziomie utrzymuje się również popularność korzystania z poczty e-mail w chmurze. Tutaj podobnie wysyłanie dużych plików może mieć w przypadku wolnego łącza istotny wpływ na osłabienie jakości działania usługi.

Źródło: dane z GUS 2017r.

6. Wykorzystujesz telefon przez VoIP w firmie?

Jeśli twoja firma korzysta z telefonów VoIP, to musisz zapewnić szybkie łącze. Teoretycznie wymagania usług typu VoIP nie są wysokie, jednak w firmie łącze internetowe jest obciążone wieloma procesami, pracami i zadaniami. Chcąc rozmawiać bez zakłóceń, musicie korzystać z solidnej usługi dostępu do internetu.

W przypadku firm, które aktywnie korzystają z przeróżnych usług w chmurze, szybkie łącze powinno mieć kluczowe znaczenie.

7. Internet potrzebny jest ci tylko do terminala płatniczego?

Jeśli w twojej firmie internet wykorzystywany jest głównie do obsługi terminala płatniczego, to nie potrzebujesz bardzo szybkiego łącza, ale stabilnego łącza symetrycznego. I taką specjalną ofertę ma UPC – 10 Mb/s. Jest ona skierowana do firm, które potrzebują dostępu do sieci głównie do obsługi wspomnianego terminala, rozmów telefonicznych, prowadzenia korespondencji mailowej i ograniczonego pobierania plików. Jak już wiesz, łącze symetryczne oznacza, że prędkość pobierania i wysyłania danych jest w tym przypadku niemal identyczna.

8. Potrzebujesz dodatkowych usług?

Renomowani dostawcy internetu w ramach swojej usługi mogą proponować klientom biznesowym dodatki. Są to dedykowane usługi, które coraz częściej są wykorzystywane zarówno przez małe, jaki i większe firmy. W ramach takich dodatków możesz mieć do dyspozycji np.:

  • Stały adres IP – niezbędny, jeśli chcesz stworzyć serwer FTP, a także do obsługi systemu monitoringu.
  • Wspomniany już pakiet bezpieczeństwa.
  • Pocztę Exchange Online – znakomite rozwiązanie do komunikacji biznesowej.
  • Pakiet Microsoft Office 365 – najbardziej znany pakiet oprogramowania biurowego.

Nie możesz sobie pozwolić na wolny internet!

Przerwana wideokonferencja, zakłócenia podczas połączenia VoIP, brak dostępu do poczty, wolne wysyłanie plików – to tylko wybrane z wielu problemów, jakie będziesz mieć, jeśli zdecydujesz się na wolny internet. Jakość usługi, z jakiej korzystasz, wpływa na wizerunek twojej firmy, ale również na jej rozwój. Czy chcesz, aby wybór przypadkowej usługi dostępu do internetu paraliżował twój biznes? Dostępność internetu światłowodowego i jego szybkość stale rosną, a cena maleje – i to jest właśnie usługa, z której powinieneś korzystać w swojej firmie.

Przeczytaj też: Internet stacjonarny czy mobilny - który lepszy?

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Jaki internet wybrać dla małej firmy?