Jakim e-sklepom ufają Polacy?

  • Materiał partnera
opublikowano: 03-03-2021, 16:09

Jesteśmy coraz bardziej świadomymi e-klientami. Robiąc zakupy online, chcemy płacić szybko i łatwo, a przy tym mieć pełne poczucie bezpieczeństwa. Szczególnie wyraźnie widać to w okresie pandemii, kiedy coraz więcej osób wybiera zakupy przez internet.

Biznes online, dzięki nowoczesnym technologiom, może się szybko przystosować do zmieniających się zachowań konsumenckich, wdrażać w obszarze płatności innowacje, które stają się popularne wśród użytkowników. W efekcie właściciele biznesów mogą stosunkowo szybko odpowiadać na zmieniające się potrzeby e-klientów. A czego szuka współczesny konsument? Czy najważniejsze jest bezpieczeństwo, intuicyjny UX, łatwe zwroty zakupów, czy może szybkie płatności?

Zaufanie przede wszystkim

Agencja badawcza SW Research na zlecenie Tpay przyjrzała się aktualnym cyfrowym zwyczajom płatniczym Polaków. Z badania wynika, że w wyniku pandemii i przeniesienia wielu aspektów życia do sieci, zmianie uległy nawyki konsumenckie, które według rynkowych ekspertów zostaną z nami na stałe.

Dla internautów jesteśmy zaufanym operatorem płatności. Dla e-sprzedawców – partnerem, który bez względu na etap rozwoju firmy czy branżę, wspiera ich w prowadzeniu działalności – mówi Paweł Działak, CEO operatora płatności Tpay. [fot. Tpay]

– Bezpieczne i zaufane metody płatności są ważnym aspektem dla dzisiejszego e-konsumenta, który świadomie podchodzi do bezpieczeństwa swoich danych. Aż 89 proc. badanych wskazuje, że podczas płacenia online bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji, a prawie trzy czwarte deklaruje, że zawsze przed dokonaniem zakupu sprawdza dostępne opcje uregulowania należności – podkreśla Paweł Działak, CEO operatora płatności Tpay.

Według badanych tuż obok bezpieczeństwa dużą rolę odgrywa możliwość dokonania szybkich płatności za zakupy. Do finalizacji zamówień internetowych 80 proc. internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe (np. BLIK, przelew online), 16 proc. decyduje się na płatność przy odbiorze, 3 proc. na ratalną i 1 proc. na odroczoną. Największą popularnością wśród ankietowanych cieszy się BLIK, z którego korzysta 58 proc. badanych, a dla 71 proc. jest to preferowana metoda płatności. Głównie ze względu na jej szybkość (80 proc.) i wygodę (75 proc.).

Jednak warto pamiętać, że część badanych nadal korzysta z klasycznych płatności kartą (19 proc.) lub tradycyjnych przelewów online (14 proc.), dlatego e-commerce powinien dawać swobodny dostęp do różnych metod płatności, wpisując się w potrzeby poszczególnych grup odbiorców. Tym bardziej, że prawie trzy czwarte ankietowanych deklaruje, że zawsze przed dokonaniem zakupów sprawdza dostępne metody płatności, a równo połowa – to, czy e-sklep oferuje płatności przez ich bank.

Wśród badanych jest również grupa mająca ogólne obawy dotyczące zakupów online. Najczęściej martwią się oni o swoje dane i informacje dotyczące konta bankowego (67 proc.) Z tego względu część konsumentów nadal preferuje płatność przy odbiorze, wskazując, że wybierają ten sposób, ponieważ daje im poczucie bezpieczeństwa (75 proc.). Osoby uważające, że płatności online kartą debetową lub kredytową są niebezpieczne, najczęściej obawiają się kradzieży danych (42 proc.). Wybierając płatność przy dostawie, internauci mają wybór pomiędzy gotówką, kartą i od niedawna także BLIKIEM. Ta ostatnia metoda, dzięki współpracy z Tpay, dostępna jest u kurierów InPost i GLS.

E-commerce w natarciu

W ubiegłym roku branża e-commerce odnotowała 21,5 proc. wzrostu r/r. W tym czasie powstało 11,8 tys. nowych sklepów internetowych, a 5,6 tys. upadło. Biorąc pod uwagę wyniki badania przeprowadzonego przez Tpay, powodem tej sytuacji mógł być m.in. brak dostępu do popularnych i bezpiecznych metod płatności w e-sklepach, a także niewygodny sposób finalizacji zamówień. Kupując online, w razie napotkania na utrudnienia czy stronę, która nie budzi zaufania, stosunkowo łatwo przejść do innej, konkurencyjnej witryny. Podobnie negatywna opinia przekazywana znajomym może mieć błyskawiczny negatywny wpływ na dalszy rozwój sklepu.

Wybór zaufanego operatora płatności jest więc niezwykle ważny. Odsetek kupujących w sieci w 2020 r. – według raportu Polskiej e-Izby „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2020” – wzrósł o 15 proc., podnosząc liczbę polskich internautów – będących również e-klientami – do 72 proc. Eksperci przewidują, że ta wartość będzie stabilnie wzrastać, a sklepy internetowe staną się przeważającym kanałem handlu, na stałe zmieniając nawyki zakupowe użytkowników na całym świecie.

O firmie

Tpay to operator płatności dla e-commerce i usług sprzedawanych online. Od ponad dekady dostarcza zaufane i szybkie płatności, ułatwiając zakupy w sieci i prowadzenie e-biznesu. To poznańska marka z polskim kapitałem, posiadająca licencję Komisji Nadzoru Finansowego, dzięki czemu gwarantuje bezpieczeństwo transakcji u ponad 50 tys. polskich e-sprzedawców. Panel transakcyjny Tpay oferuje wiele popularnych metod płatności (m.in. BLIK, przelew online, karty płatnicze), z których internauci wygodnie korzystają na każdym urządzeniu. System umożliwia pełną automatyzację przyjmowania płatności i bezzwłoczną realizację zamówień. Z usług Tpay korzystają m.in. MediaExpert, Neonet, KUBOTA czy Glodny.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane