Jedenaście firm chce zbudować sieć CEPiK

Mariusz Zielke
opublikowano: 2004-04-27 00:00

Aż 11 ofert wpłynęło w przetargu na budowę sieci pod ewidencję pojazdów. Przetarg jest intratny, więc i oferenci poważni.

Resort spraw wewnętrznych otrzymał wczoraj 11 ofert na budowę sieci teletransmisyjnej pod Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (CEPiK) — wynika z nieoficjalnych informacji. Przetarg jest dwustopniowy, na zasadach szczególnych, więc publicznego otwarcia kopert nie było. Nie jest jednak tajemnicą, że wystartowali wszyscy najpoważniejsi operatorzy telekomunikacyjni w konsorcjach z dużymi integratorami.

Sieć operatorów

Według informacji „PB”, w przetargu wystartowały m.in. konsorcja z udziałem: Telekomunikacji Polskiej, Netii, Crowley Data Poland, Telekomunikacji Kolejowej, Pol-komtela i Ster-Projektu. Zdecydowanym faworytem jest TP, która ma największą strukturę telekomunikacyjną w kraju. Operator miał wystartować w konsorcjum z gdyńskim Prokomem. Duże szanse daje się też Netii, która — według naszych informacji — miała wystartować z Computerlandem lub Siemensem (mogła wystartować z obydwoma firmami). Innym poważnym graczem może być Energis — miał początkowo wystartować z Biatelem i Dellem. Nasi informatorzy twierdzą jednak, że Energis mógł ostatecznie założyć przymierze z Netią.

Prawdopodobnie w przetargu wystartowały też Comarch, Solidex i NASK.

Ważna umowa

Konurs na sieć CEPiK może okazać się jednym z największych tegorocznych zamówień publicznych. Jego wartość ocenia się od 80 do nawet 200 mln zł. Wiadomo, że MSWiA miało w budżecie na ten projekt tylko około 80 mln zł, ale chciało starać się o dofinansowanie m.in. z funduszy unijnych.

— Biorąc pod uwagę wymogi specyfikacji, trudno będzie zaproponować cenę niższą niż 100 mln zł. Sądzę, że oferty będą zbliżone raczej do górnej granicy — mówi jeden z oferentów.

Przetarg już jest opóźniony o miesiąc z powodu dużego zainteresowania. MSWiA dostało m.in. blisko 300 pytań od oferentów do specyfikacji. Oferenci spodziewają się, że w ciągu miesiąca resort określi szczegółowe wymagania i pod koniec czerwca przyjmie ostateczne oferty od firm dopuszczonych do drugiego etapu.

— Rozstrzygnięcia należy oczekiwać w wakacje — mówi jeden z naszych informatorów.

Kontrakt zostanie podpisany na pięć lat. Sieć powinna działać w 2005 r. Sam CEPiK buduje za 230 mln zł brutto Softbank. Ewidencja ma usprawnić ściąganie składek ubezpieczenia OC i utrudnić handel skradzionymi samochodami. Dzięki wprowadzeniu systemu, oszczędności dla obywateli i budżetu mają sięgnąć 2 mld zł rocznie.