Jeśli akcjonariat, to świadomy i obywatelski

Materiał partnera strony - KDPW
opublikowano: 2014-12-10 00:00

Ułatwienie dostępu do rynku to nie jedyny cel programu Ministerstwa Skarbu. Najważniejsze jest tu świadome inwestowanie.

Program Akcjonariat Obywatelski (AO) na dobre ruszył przed czterema laty. Jego celem było ułatwienie inwestorom indywidualnym nabycia akcji spółek skarbu państwa debiutujących na GPW, poprzez ustalanie maksymalnego pułapu akcji, na jakie może zapisać się jedna osoba. Dzięki temu w 2010 r. odnotowano największą od piętnastu lat liczbę zapisów na akcje spółek skarbu państwa: Tauron Polska Energia (230 tys. osób), PZU (250 tys.), GPW (323 tys.).

Dziś Akcjonariat Obywatelski to głównie działania edukacyjne. W ramach programu inwestorzy indywidualni — doświadczeni i stawiający pierwsze kroki na rynku — mogą wziąć udział w spotkaniach z ekspertami, szkoleniach oraz warsztatach. Z materiałami edukacyjnymi można zapoznać się na stronie akcjonariatobywatelski.pl i w telewizji. Co tydzień w TVP można oglądać kolejne odcinki programu „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o giełdzie... ABC inwestora”.

„Do tej pory przeszkoliliśmy w całej Polsce ponad 9,5 tys. osób, a prawie 3 tys. szkoli się samodzielnie na naszej platformie e-learningowej AO. Co miesiąc 20-30 tys. użytkowników wchodzi na stronę AO, by zapoznać się z najnowszymi analizami gospodarczymi, przeczytać giełdowe podsumowania tygodnia i sprawdzić, kiedy odbywają się ciekawe wydarzenia giełdowe, konferencje czy dni otwarte spółek” — wyjaśnia resort skarbu. MSP dodaje, że akcje edukacyjne są potrzebne, bo tylko 14 proc. z 1,5 mln rachunków inwestycyjnych w Polsce jest aktywnych. Według resortu skarbu współpraca między poszczególnymi instytucjami rynku kapitałowego się rozwija.

KDPW i GPW są partnerami Akcjonariatu Obywatelskiego od początku jego istnienia i czynnie biorą udział w działaniach prowadzonych w ramach programu. Zarówno tych skierowanych do inwestorów indywidualnych, jak i działań adresowanych do spółek giełdowych w zakresie relacji inwestorskich. Jako przykład efektów współpracy MSP wymienia m.in. wspólną publikację „Rekomendowane praktyki komunikacji spółek notowanych z inwestorami indywidualnymi”, w której udział miały KDPW, GPW, KNF, SEG, SII oraz SGH.

„Od początku swoich działań Akcjonariat Obywatelski adresuje swoje projekty również do studentów. Zależy nam, by młodzi ludzie rozpoczęli swoją przygodę z giełdą zaopatrzeni w potrzebną wiedzę. Tylko w tej edycji na nasze dwa szkolenia na uczelniach przyszło ponad 400 osób. Ponad 1/3 użytkowników naszej platformy e-learningowej to uczniowie i studenci” — wyjaśnia MSP.

— To właśnie w takich akcjach, mających charakter działań skojarzonych, upatruję największej wartości i spodziewam się po nich najlepszych efektów. Wtedy do tematu można podejść systemowo, działania zaplanować na lata i mierzyć efekty — mówi Jarosław Dominiak, prezes SII. Mirosław Kachniewski, prezes SEG, dodaje, że edukacja i ułatwianie dostępu do rynku dla inwestorów indywidualnych to jedno. Ważne jest także, by na rynku pojawiały się stale atrakcyjne oferty dla inwestorów.

— Coraz atrakcyjniejsze mogą być oferty obligacji — dodaje prezes SEG. — Uczyć, informować, promować, zachęcać i wspierać… Zbierać w tym celu jak najszersze grono sojuszników. Dla rozwoju rynku ważne jest, aby jak najwięcej firm działających w sektorze finansowym wspierało edukację ekonomiczną — nawet jeśli ograniczy się ona tylko do klientów danego podmiotu, będzie to już znaczący sukces — uważa Iwona Sroka, prezes KDPW.