Jesteśmy zawsze krok do przodu

Partnerem publikacji jest Curtis Health Caps
opublikowano: 19-12-2021, 20:00

Rozmowa z Natalią Walas-Marcinek, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalną Curtis Health Caps

Jak zrodził się pomysł biznesu z branży farmaceutycznej w grupie Curtis kojarzącej się wielu osobom z nieruchomościami i lotnictwem, a przed laty także z produkcją nowoczesnych telewizorów?

Firma Curtis Health Caps SA (CHC) istnieje na rynku farmaceutycznym od ponad trzech dekad i wchodzi w skład Curtis Group związanej ze Zbigniewem Niemczyckim oraz Katarzyną Frank-Niemczycką. Początki CHC sięgają roku 1989, a profil działalności firmy stanowiła wówczas produkcja i sprzedaż produktów leczniczych oraz suplementów diety pod markami własnymi Curtis Healthcare, przy czym marką główną był produkt z magnezem o przedłużonym uwalnianiu – jeden z pierwszych na rynku polskim. Po tym sukcesie zdecydowaliśmy się kontynuować rozwój biznesu w branży farmaceutycznej i w 2012 r. uruchomiony został nowoczesny zakład produkcyjny w Wysogotowie pod Poznaniem, gdzie wytwarzamy kapsułki miękkie oraz preparaty w formie płynnej. Był to również rok transformacji modelu biznesowego spółki, gdyż równocześnie sprzedaliśmy marki własne i zmieniliśmy profil działalności na model CDMO.

W CHC nie czekamy na to, co się wydarzy, staramy się być krok do przodu. Myślimy długofalowo i to powoduje, że jako organizacja jesteśmy w stanie nie tylko przetrwać w tych pełnych wyzwań czasach, ale również rozwijać się na rynku krajowym i za granicą, osiągając coraz lepsze wyniki – mówi Natalia Walas-Marcinek.

Co oznacza ten skrót?

CDMO (z ang. Contract Development and Manufacturing Organization) stanowi odpowiedź na potrzeby partnerów farmaceutycznych, dla których sama usługa kontraktowego wytwarzania nie jest wystarczająca. CDMO to model realizujący kompleksowy outsourcing, który w skali globalnej zyskuje na znaczeniu i obejmuje nie tylko wytwarzanie produktów, lecz także inne specjalistyczne usługi. To m.in. działania badawczo-rozwojowe, analiza portfela produktów i przeglądy obszarów terapeutycznych w celu zdefiniowania nowego preparatu uzupełniającego portfel produktów naszego partnera. To również przygotowanie składu i technologii nowego preparatu, badania stabilności, opracowanie dokumentacji i wsparcie regulacyjne w zakresie rejestracji, co finalnie prowadzi do komercjalizacji produktu wytwarzanego w naszej fabryce.

Na co mogą liczyć klienci państwa organizacji CDMO?

Pracujemy zarówno z dużymi koncernami farmaceutycznymi oraz mniejszymi partnerami, jak i z przedsiębiorstwami, które niejednokrotnie swoją przygodę z branżą dopiero rozpoczynają. Naszą odpowiedzią na zróżnicowane oczekiwania klientów są elastyczność, znajomość trendów rynkowych, wspieranie klientów naszą ekspertyzą na każdym etapie procesu. Partner zgłasza się do nas z potrzebą nowego produktu, a my zajmujemy się kompleksowo jego rozwojem i wytwarzaniem, na magazynowaniu i transporcie kończąc.

Oprócz wspomnianych powyżej czynników naszą przewagę konkurencyjną stanowi również czysty model biznesowy, czyli brak marek własnych. Zgodnie z jego założeniami produkcja dla klientów jest dla nas zawsze priorytetowa, nigdy nie konkurujemy z nimi na rynku, lecz jesteśmy partnerem biznesowym i rozwijamy się razem z nimi. Brak marek własnych to element naszej długoterminowej strategii, który buduje zaufanie partnerów do CHC i niejednokrotnie decyduje o ulokowaniu produkcji właśnie w naszej fabryce.

Czy w produkcji stosują państwo innowacje?

Wychodzimy z założenia, że innowacyjny jest wytwórca kontraktowy, który oferuje nowe produkty i rozwiązania technologiczne, a jednocześnie optymalizuje koszty, zwiększa efektywność oraz dostarcza produkty w wysokich standardach jakości. Obecnie przeprowadzamy szereg projektów optymalizujących procesy technologiczne i logistyczne, analizujemy trendy i stale szukamy innowacyjnych rozwiązań. Inwestujemy w automatyzację produkcji i z powodzeniem wykorzystujemy roboty współpracujące. Podejmujemy również wiele działań proekologicznych, w sposób praktyczny wbudowując je w założenia produktowe. Obecnie na przykład przygotowujemy dla naszych partnerów pakiet rozwiązań eko w zakresie opakowań dla produktów suplementowych i farmaceutycznych.

W jakich krajach mają Państwo kontrahentów?

CHC jest firmą o zasięgu międzynarodowym. Około połowy przychodów CHC pochodzi z Polski, pozostała część z rynków zagranicznych, głównie z Unii Europejskiej. Na rynkach europejskich jesteśmy już mocno rozpoznawalni i równolegle rozwijamy sprzedaż we współpracy z klientami z Rosji, Wietnamu, Bliskiego Wschodu i Stanów Zjednoczonych. W kolejnych latach planujemy kontynuowanie ekspansji zagranicznej.

Proszę opowiedzieć o planach rozwojowych firmy.

Śledzimy trendy rynkowe oraz monitorujemy potrzeby naszych partnerów, w efekcie definiując kierunki rozwoju. Ofensywny charakter naszej strategii CDMO 4.0 zakłada rozbudowę zakładu produkcyjnego w Wysogotowie i powiększenie obszaru pakowania o ponad 80 proc., rozwój nowych produktów leczniczych i wyrobów medycznych przeznaczonych do komercjalizacji przez naszych partnerów oraz transformację cyfrową przedsiębiorstwa. Realizujemy także koncepcję rozwoju sprzedaży eksportowej, co wiąże się z rozbudową sił sprzedażowych i dostosowaniem produktów do docelowych rynków. I oczywiście ludzie, nasi pracownicy – oni tworzą firmę i są niezmiennie najważniejsi. Stąd zgodnie z naszą strategią CDMO 4.0 realizujemy projekty HR skoncentrowane na stworzeniu atrakcyjnego miejsca pracy i rozwoju kompetencji w ramach skrojonych na miarę potrzeb programów szkoleniowych. Jednym z nich jest projekt ciągłego i spójnego dla wszystkich szczebli organizacji rozwoju kompetencji menedżerskich w ramach Instytutu Przywództwa CHC.

Po raz trzeci z rzędu firma otrzymała Perłę Quality International za jakość. W jakiej kategorii?

Od kilku lat Kapituła Programu Najwyższa Jakość docenia wysiłki CHC w dążeniu do utrzymania najwyższych standardów jakości. Stąd tegoroczne wyróżnienie Perłą Jakości. W 2021 roku otrzymaliśmy również nagrodę w kategorii Quality International Product – „Witamina D w różnych postaciach”, co stanowi potwierdzenie naszej gruntownej ekspertyzy w zakresie tej cząsteczki i jej preparatów w formie kapsułek miękkich i w formie płynnej. Nasze wieloletnie doświadczenie w tym zakresie pozwoliło efektywnie zaspokoić zapotrzebowanie pacjentów w wysokiej jakości preparaty witaminy D w dobie pandemii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane