Już 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną Sund

PAP
opublikowano: 15-11-2008, 20:08

Już 40 milionów samochodów przejechało przez most nad bałtycką cieśniną Sund oddzielającą Danię od Szwecji i  Skandynawię od Kontynentu Europejskiego.

Pojazdy jadące mostem są już przez całą sobotę liczone jako początkujące kolejną, piątą dziesiątkę milionów, po tym gdy w piątek wieczorem doliczono się jubileuszowego, 40-milionowego samochodu.

Już 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną SundJuż 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną Sund

Uroczystość otwarcia mostu odbyła się 1 lipca 2000 r. Pierwsze dziesięć milionów pojazdów przejechało nim do lipca 2003 r., 20- milionowy pojazd odnotowano w październiku 2005 r., a 30-milionowy w lipcu 2007 r.

W ciągu minionych ośmiu i pół lat przez most przejechało ok. 95 mln pasażerów samochodów i 48 mln podróżujących pociągami. Most jest bowiem dwupoziomowy i pod jego poziomem samochodowym biegnie linia kolejowa.

Codziennie przejeżdża nim nad cieśniną Sund średnio 19 700 ciężarówek i samochodów osobowych. Dotychczasowy rekord padł 21 lipca 2007 r., gdy naliczono 27 435 pojazdów.

Most, o długości 7 945 m i o największej wysokości 57 m od powierzchni morza, jest częścią przeprawy długiej na 15,9 km. W jej skład wchodzą, obok lądowych odcinków autostradowych na obu brzegach, czterokilometrowy podmorski tunel przy duńskim brzegu i odcinek drogowy prowadzący przez sztucznie usypaną wyspę Pepparholmen. Najwyższe, środkowe przęsło, pod którym mogą przepływać statki morskie, jest odcinkiem tzw. mostu wantowego. Jego liny podtrzymują dwa pylony o wysokości po 203,3 metrów.

Przejazd samochodu osobowego przez most w jedną stronę kosztuje równowartość ok. 120 złotych, normalny bilet kolejowy oznacza koszt równy ok. 35 zł.

To drogowe połączenie Europy ze Skandynawią staje się coraz bardziej zatłoczone. Dlatego mówi się o konieczności budowy drugiego mostu przez cieśninę Sund lub podmorskiego tunelu. Jako miejsca, gdzie może powstać nowe połączenie, wymienia się leżące naprzeciwko siebie miasta: Helsingoer po duńskiej i Helsingborg po szwedzkiej stronie.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane