Już 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną Sund

PAP
opublikowano: 15-11-2008, 20:08

Już 40 milionów samochodów przejechało przez most nad bałtycką cieśniną Sund oddzielającą Danię od Szwecji i  Skandynawię od Kontynentu Europejskiego.

Pojazdy jadące mostem są już przez całą sobotę liczone jako początkujące kolejną, piątą dziesiątkę milionów, po tym gdy w piątek wieczorem doliczono się jubileuszowego, 40-milionowego samochodu.

Już 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną SundJuż 40 mln samochodów przejechało mostem nad cieśniną Sund

Uroczystość otwarcia mostu odbyła się 1 lipca 2000 r. Pierwsze dziesięć milionów pojazdów przejechało nim do lipca 2003 r., 20- milionowy pojazd odnotowano w październiku 2005 r., a 30-milionowy w lipcu 2007 r.

W ciągu minionych ośmiu i pół lat przez most przejechało ok. 95 mln pasażerów samochodów i 48 mln podróżujących pociągami. Most jest bowiem dwupoziomowy i pod jego poziomem samochodowym biegnie linia kolejowa.

Codziennie przejeżdża nim nad cieśniną Sund średnio 19 700 ciężarówek i samochodów osobowych. Dotychczasowy rekord padł 21 lipca 2007 r., gdy naliczono 27 435 pojazdów.

Most, o długości 7 945 m i o największej wysokości 57 m od powierzchni morza, jest częścią przeprawy długiej na 15,9 km. W jej skład wchodzą, obok lądowych odcinków autostradowych na obu brzegach, czterokilometrowy podmorski tunel przy duńskim brzegu i odcinek drogowy prowadzący przez sztucznie usypaną wyspę Pepparholmen. Najwyższe, środkowe przęsło, pod którym mogą przepływać statki morskie, jest odcinkiem tzw. mostu wantowego. Jego liny podtrzymują dwa pylony o wysokości po 203,3 metrów.

Przejazd samochodu osobowego przez most w jedną stronę kosztuje równowartość ok. 120 złotych, normalny bilet kolejowy oznacza koszt równy ok. 35 zł.

To drogowe połączenie Europy ze Skandynawią staje się coraz bardziej zatłoczone. Dlatego mówi się o konieczności budowy drugiego mostu przez cieśninę Sund lub podmorskiego tunelu. Jako miejsca, gdzie może powstać nowe połączenie, wymienia się leżące naprzeciwko siebie miasta: Helsingoer po duńskiej i Helsingborg po szwedzkiej stronie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane