Już nie tylko młodzi odwiedzają e-sklepy

opublikowano: 12-07-2016, 22:00

Osoby powyżej 50. roku życia coraz częściej stają się klientami polskich sklepów internetowych.

Zakupy online cieszą się coraz bardziej pozytywną opinią. Polscy e-konsumenci zaczynają dostrzegać korzyści płynące z tego typu zakupów w porównaniu z dokonywanymi offline. Aż 45 proc. respondentów wymienia wygodę jako najważniejszy czynnik przekonujący ich do zamawiania produktów z sieci, dla 39 proc. osób ważna jest także oszczędność czasu, dla 35 proc. pieniędzy. Dla 36 proc. badanych znaczący jest większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Ponadto 35 proc. ankietowanych uznało, że zakupy online są mało skomplikowane, a 12 proc. bezpieczne, czytamy w najnowszym raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Mimo pozytywów respondenci wskazali również problemy, z jakimi spotykają się podczas e-zakupów — dla 35 proc. jest to długi czas oczekiwania na produkt, 34 proc. osób zwróciło uwagę na natrętne reklamy produktów oglądanych wcześniej, natomiast 33 proc. klientów skarżyło się na wysokie koszty dostawy. — Co roku możemy zobaczyć, jak zmieniają się trendy oraz preferencje i zachowania zakupowe Polaków. Dane zawarte w raporcie definiują aktualne oczekiwania i aktywność współczesnych konsumentówwzględem sklepów internetowych oraz wszelkich podmiotów świadczących usługi dla e-commerce, jak e-płatności czy logistyka — podkreśla Dorota Bachman, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Polski e-konsument

Okazuje się, że zakupy w sieci są szczególnie atrakcyjne dla młodszych osób. — Polski e-konsument kupujący w polskich serwisach to najczęściej osoba w wieku 15-24 lata, z wyższym wykształceniem, pochodząca z większego miasta oraz o dochodach w gospodarstwie domowym przekraczających 2 tys. zł — wyjaśnia Marek Molicki, ekspert Gemiusa.

Warto zwrócić jednak uwagę na starszą grupę wiekową. Porównując ubiegłoroczny i tegoroczny profil socjodemograficzny kupujących, można zauważyć znaczny wzrost nabywców w wieku 35-49 lat i 50+. — To bez wątpienia bardzo dobra wiadomość dla branży e-commerce. Uważam, że zarządzający e-sklepami powinni bacznie obserwować zwłaszcza najstarszą grupę kupujących, bo tu w przyszłości będziemy mieli do czynienia z dużymi zwyżkami — mówi Marek Molicki.

Zauważa ponadto, że coraz ważniejszym elementem jest logistyka. Dla wielu klientów sklepów internetowych szybka i tania lub darmowa dostawa staje się kluczowym elementem decydującym o zakupach. Warto też zwrócić uwagę na tzw. multichanneling, którego znaczenie na przestrzeni roku wzrosło o 9 proc. Dziś już 61 proc. badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie, a finalizowało je na innym urządzeniu — komputerze lub tablecie.

Zarządzający e-sklepami muszą zastanowić się, jakie wyzwania to zjawisko przed nimi stawia, bo sposób korzystania ze sklepów i w ogóle z internetu jest inny na smartfonach i laptopach.

E-handel w cenie

Klienci kupujący produkty w sieci to coraz częściej osoby z wyższym wykształceniem (35 proc.). Warto podkreślić, że odsetek ten zwiększył się w porównaniu z rokiem ubiegłym o 3 proc. Jednocześnie zmalała liczba osób z wykształceniem podstawowym — z 24 proc. do 23 proc. Ponadto konsumenci dokonujący zakupów online oceniają swoją kondycję finansową jako coraz lepszą.

— Wygoda, oszczędność czasu i często niższe koszty zakupu powodują, że przez internet kupują coraz więcej i częściej nie tylko osoby wykształcone i dobrze zarabiające z dużych miast, ale także osoby starsze i młode z mniejszych miejscowości. Raport sygnalizuje firmom, że e-handel jest oczekiwany i pożądany przez konsumentów. Przedsiębiorstwa, które nie korzystają z jego potencjału, istotnie ryzykują, jeśli chodzi o perspektywy swojego rozwoju — uważa prof. Grzegorz Mazurek, ekspert od handlu elektronicznego. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy