Kanadyjczycy zainwestują w Balice

Tomasz Krzyżanowski
16-08-1999, 00:00

Kanadyjczycy zainwestują w Balice

Po rozwiązaniu w 2000 r. Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Porty Lotnicze, lokalne lotniska same będą musiały zadbać o pieniądze na inwestycje. Na razie najlepiej idzie krakowskim Balicom.

W Krakowie szacuje się, że na rozbudowę i modernizację szybko rozwijających się Balic trzeba będzie w najbliższym czasie przeznaczyć ponad 35 milionów złotych. 20 milionów należy wyłożyć na wydłużenie pasa startowego. Ta inwestycja, przynajmniej częściowo, będzie sfinansowana z budżetu państwa. Natomiast pieniądze na rozbudowę terminalu, który szybko staje się za mały, będzie musiał znaleźć samorząd województwa małopolskiego. Przejmie on udziały w spółce zarządzającej Balicami od PPL-u.

Ambitne plany

Balice są największym po Okęciu lotniskiem w Polsce. W Krakowie chcą tę pozycję utrzymać.

— Niewykluczone, że dalszy rozwój Balic będzie się odbywał w oparciu o sąsiadujące z lotniskiem tereny wojskowe. Rozmowy na ten temat są już dość zaawansowane. Możliwe, że w przyszłości w Krakowie będą dwa porty lotnicze: krajowy i międzynarodowy. Ten drugi na terenach powojskowych — mówi Ewa Kułakowska-Bojęś, wiceprezydent Krakowa, reprezentująca miasto w zarządzie Portu Balice.

Krakowscy samorządowcy zapowiadają, że pieniądze na inwestycje wyciągną choćby spod ziemi. Możliwe jednak, że okaże się to znacznie łatwiejsze. Zainteresowanie wejściem do Krakowskich Balic wyraziła Airport Development Corporation, kanadyjska firma budująca lotniska. Na razie nie ustalono jednak szczegółowych form współpracy. Rozmowy trwają.

Wyścig z Katowicami

Kraków musi się spieszyć z inwestycjami, bo pod bokiem wyrasta mu groźny konkurent w postaci katowickiego lotniska Pyrzowice. Wprawdzie w ubiegłym roku z Krakowa odprawiono ponad dwukrotnie więcej pasażerów niż z Katowic, ale Pyrzowice zarządzane przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze mają opinię jednego z najdynamiczniej rozwijających się lotnisk w kraju.

Na razie w tej rywalizacji przewagę zdaje się osiągać Kraków. W ministerialnych planach Balice mają być lotniskiem magistralnym, zapasowym dla Okęcia. Dla Katowic przewidziano rolę lotniska głównego, czyli zapasowego dla Balic.

— To duży sukces, który może nam ułatwić szukanie inwestora — ocenia Ewa Kułakowska-Bojęś.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Krzyżanowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kanadyjczycy zainwestują w Balice