Karta działa długofalowo

opublikowano: 24-02-2014, 00:00

Firmy, które chcą osiągać dobre wyniki, w sposób zaplanowany dbają o lojalność swoich pracowników.

Wiedzą, że podnosząc ich satysfakcję z pracy, jednocześnie zwiększają ich efektywność. Jak pokazują wyniki badania Towers Perrin Global Workforce Study, wysoki poziom satysfakcji i zaangażowania pracowników bezpośrednio pozytywnie wpływa na zyski firmy. Tę korelację wykazała obserwacja 50 międzynarodowych organizacji: roczny wzrost zysków netto firm o wysokim poziomie zaangażowania pracowników wyniósł 13,7 proc., podczas gdy roczne zyski firm o niskim poziomie zaangażowania pracowników spadły o 3,8 proc. Wyzwaniem w osiągnięciu i utrzymaniu wysokiego poziomu satysfakcji pracowników jest zaoferowanie im takich rozwiązań, które mimo różnych potrzeb każdego z nich w równym stopniu ich zmotywują.

W tym kontekście sprawdza się platforma do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi, która ułatwia uporządkowanie systemu motywacyjnego w firmie. W naszym przypadku to Sodexo Select. Za jej pośrednictwem zatrudnieni wybierają świadczenia w ramach zdefiniowanego przez pracodawcę budżetu. Optymalnie wykorzystując budżet, przedsiębiorstwo maksymalizuje motywacyjną rolę świadczeń.

W takiej platformie katalog dostępnych dla pracowników świadczeń jest ograniczony wyłącznie wyobraźnią HR-owca. Ważne jednak, aby znalazły się w nim uniwersalne, elastyczne świadczenia, które z jednej strony odpowiedzą na potrzeby całego zespołu, a z drugiej — trafią w indywidualne gusta każdego pracownika. Nie dziwi więc duża popularność rozwiązań podarunkowych, np. kuponów i kart.

Badania Instytutu ARC Rynek i Opinia, przeprowadzone na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2014 r., pokazują, że praktycznie co trzecia firma w Polsce oferuje pracownikom takie właśnie świadczenia pozapłacowe. Duża sieć akceptująca karty i kupony podarunkowe umożliwia pracownikom ich realizację na swój sposób. Wartością dodaną jest dla nich pakiet atrakcyjnych promocji, które podwyższają faktyczną siłę nabywczą takich benefitów. Rabaty sięgają nawet 55 proc., czyli wartość otrzymanego prezentu zwiększa się ponad dwukrotnie, co sprawia, że jest on dla pracowników zdecydowanie atrakcyjniejszą formą motywacji niż dodana do pensji gotówka.

Wiele firm zauważa również, że budowanie lojalności pracowników to cały proces. Dlatego stawiają na rozwiązania długofalowe, np. dofinansowanie pracownikom posiłków czy kultury i sportu. Takie rozwiązania przedsiębiorstwa wybierają także z uwagi na konkretne oszczędności finansowe — wartość środków przekazanych pracownikowi na karcie na posiłki jest zwolniona ze składki ZUS, jeśli nie przekracza 190 zł miesięcznie na osobę. Przy stu zatrudnionych daje to firmie roczną oszczędność nawet 45 tys. zł. Z kolei karty finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych są zwolnione z podatku dochodowego do 380 zł na pracownika w roku podatkowym.

MAGDALENA SŁOMCZEWSKA-KLIMIUK

kierownik kategorii motywacja pracowników, dział marketingu i rozwoju Sodexo Benefits and Rewards Services

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu