Karta jest coraz bardziej cyfrowa

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe
opublikowano: 23-09-2018, 22:00

Kawałek plastiku, który Polacy tak bardzo polubili zbliżać do terminali w sklepach stacjonarnych, stał się wielowymiarowy i jeszcze bardziej funkcjonalny.

Karty płatnicze możemy dzisiaj zapisywać w smartfonach, inteligentnych zegarkach czy opaskach fitness i płacić nimi w sklepach niczym tradycyjnym plastikiem. Karta, w takich miastach jak Łódź czy Wrocław, może być dla pasażerów biletem komunikacji miejskiej. Wreszcie, kartą możemy płacić w dynamicznie rosnącym świecie e-commerce, a jako jedna z niewielu metod płatniczych daje nam ona możliwość robienia zakupów nie tylko w polskich, ale również zagranicznych e-sklepach.

Kart w internecie w I kwartale 2018 r., wg danych NBP, użyto do 18,9 mln transakcji, co stanowi wzrost o ponad 15 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału (16,4 mln transakcji). Sama wartość tych zakupów również wzrosła i w pierwszych trzech miesiącach tego roku osiągnęła wartość 2,9 mld zł — za tę kwotę ponad 3 tys. Polaków mogłoby turystycznie wyruszyć w kosmos! Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat ta wartość niemal się podwoiła. To pokazuje, jak bardzo przyśpieszył trend przenoszenia fizycznej karty w świat cyfrowy.

Konsumenci generalnie przyzwyczaili się już do zakupów w internecie, a wartość polskiego rynku e-commerce w ubiegłym roku wyniosła 40 mld zł. Z badań Mastercard wynika, że już niemal co dziesiąty ankietowany z Polski robi zakupy online codziennie lub niemal codziennie, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Wciąż jednak jeden aspekt pozostaje bez zmian — tak jak konsumenci lubią kupować i robią to często, tak nie lubią płacić i chcą, aby ten proces był możliwie prosty, szybki i bezpieczny.

Porzucone koszyki to z kolei duży problem internetowych sprzedawców. Z badania Blue Media wynika, że już niemal połowa konsumentów zrezygnowała z zakupów w danym e-sklepie, jeśli ten nie gwarantował dogodnej formy płatności. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że tacy klienci prędko do takiego sklepu nie wrócą i rozejrzą się wśród konkurencji, która daną formę płatności może akurat zapewnić.

Internetowi sprzedawcy nie powinni zatem pozostawać obojętni wobec stale rosnącej grupy konsumentów preferujących w sieci płatności kartą i wydających w ten sposób coraz większe sumy. Tym bardziej, że na rynku są już dostępne rozwiązania w postaci portfeli cyfrowych, takich jak Masterpass, które z perspektywy detalisty są proste do wdrożenia, a konsumentowi zapewniają wygodną i bezpieczną płatność kartą za zakupy w internecie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Karta jest coraz bardziej cyfrowa