Karta wstępu do grona najlepszych

Dorota Kaczyńska
21-06-2005, 00:00

Takie wyróżnienie to efekt kilkuletnich starań. Jego zdobywcy muszą wykazać się najlepszymi praktykami zarządzania.

Są szeroko rozpowszechnione na świecie i wszędzie przynoszą prestiż ich zdobywcom. Aby je otrzymać, organizacje muszą wykazać się bardzo dobrymi wynikami biznesowymi i wysoką satysfakcją wszystkich zainteresowanych ich działaniem — właścicieli, pracowników, klientów, dostawców — w okresie 3-5 lat przed otrzymaniem nagrody.

Najlepsze wzorce

Polska Nagroda Jakości (PNJ) przyznawana jest od 1994 r. Wręcza ją premier co roku, 11 listopada, na Zamku Królewskim w Warszawie. Europejska Nagroda Jakości wręczana jest w trakcie Forum Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM), które co roku odbywa się w innym kraju. Udział w tym wydarzeniu biorą również wybitne osobistości ze świata polityki — pierwszy raz wręczał ją w 1992 r. król Hiszpanii. Natomiast nagrodę Malcolma Baldrige’a, ustanowioną w 1988 r., odbiera się z rąk prezydenta USA.

— Nagrody jakości to nie tylko umocnienie pozycji firmy na rynku. Największą wartość daje już sam proces doskonalenia firmy zgodnie z kryteriami danego modelu, prowadzący w konsekwencji do zdobycia nagrody. W modelach Baldrige’a czy EFQM i Polskiej Nagrody Jakości odzwierciedlone są najlepsze praktyki zarządzania firmami. Samoocena przeprowadzona według tych modeli wyznacza firmie kierunek dalszego doskonalenia, a perspektywa zdobycia nagrody jest bardzo silnym czynnikiem motywującym dla kierownictwa i załogi przedsiębiorstwa — mówi Tadeusz Buchacz, wiceprzewodniczący Krajowej Organizacji Partnerskiej Europejskiej Fundacji Jakości Zarządzania.

Przyznający światowe nagrody jakości wymieniają doświadczenia i współpracują w doskonaleniu zarówno swych modeli, jak i sposobu oceny kandydatów.

— Aby zwiększyć zasięg nagród i zachęcić organizacje, które są na początku drogi doskonalenia, tworzone są niższe poziomy nagrody w formie np. wyróżnień, które organizacja może kolejno zdobywać na drodze do nagrody. W Polsce są to Regionalne Nagrody Jakości oraz europejskie wyróżnienia EFQM „Wyróżnienie za zaangażowanie” i „Uznanie za doskonalenie” stanowiące kolejne kroki do Europejskiej Nagrody Jakości —wylicza Tadeusz Buchacz.

Korzyści

Kiedy firma złoży aplikację o nagrodę, przyjeżdża do niej audytor z właściwej organizacji, zwany asesorem. Po zbadaniu firmy przekazuje organizacji przyznającej nagrodę — w tym przypadku EFQM — raport o stanie zarządzania jakością w przedsiębiorstwie aspirującym do nagrody. Jest on udostępniany również zainteresowanej firmie. Poza bieżącą oceną przedsiębiorstwa i punktacją kwalifikującą do nagrody (lub wyróżnienia) w raporcie znajdują się również sugestie dotyczące obszarów dalszego doskonalenia, czyli pewna dodatkowa wiedza dla firmy, uzyskana od patrzącego na nią obiektywnie eksperta z doświadczeniem i wiedzą o modelu zarządzania wprowadzonym w firmie.

Jedną z działających w Polsce firm, która zdobyła nagrodę EFQM „Wyróżnienie za doskonalenie” jest Amcor White Cap Polska.

— Informacje zawarte w raporcie są dla nas źródłem dodatkowej wiedzy o naszym przedsiębiorstwie. Identyfikują możliwe dalsze udoskonalenia, inspirują tworzenie nowych podejść. Nasze starania o wyróżnienie przyczyniły się do rozwinięcia wśród pracowników wiedzy zarówno o fundamentalnych zasadach doskonałości biznesowej, jak i o praktycznych aspektach wdrażania modelu doskonałości EFQM. Zakończona sukcesem „certyfikacja” EFQM zwiększyła kreatywność pracowników i ich motywację do dalszego stałego doskonalenia. Dała także naszej firmie możliwość porównywania się z organizacjami najlepszymi w swojej branży — wylicza Jerzy Łaszcz, dyrektor generalny Amcor White Cap Polska.

Jerzy Łaszcz podkreśla edukacyjną funkcję EFQM — zwłaszcza gdy w realizację projektu angażuje się pracowników z różnych komórek organizacyjnych firmy lub gdy personel uczestniczy w dzieleniu się dobrymi praktykami z innymi zakładami grupy lub odrębnymi przedsiębiorstwami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Karta wstępu do grona najlepszych