Karty affinity mało przejrzyste

opublikowano: 18-02-2013, 00:00

Tylko Getin, Pekao i Raiffeisen informują klientów, jakiego wsparcia udzielą organizacjom dobroczynnym za korzystanie z ich kart affinity.

W ofercie Inteligo, internetowej marki PKO BP, pojawiła się nowa karta debetowa — Visa Dobro Procentuje. To karta typu affinity, a więc taka, w przypadku której bank dzieli się częścią swoich prowizji z którąś z organizacji charytatywnych. Inteligo przez lata wydawała kartę Visa Electron z Sercem, której partnerem była Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi.

Nowa karta affinity pozwala klientowi wybrać z listy beneficjenta przy aktywacji plastiku. Bank podkreśla, że taki wybór to rozwiązanie dotychczas niespotykane na polskim rynku. Ale karty affinity, pozwalające mimochodem wspierać jakieś organizacje społeczne, są dostępne również w sześciu innych bankach.

Ściśle tajne

Poza Inteligo, jedyną tego typu kartę debetową wydaje Bank Pekao. Jej beneficjentem jest WOŚP. Z fundacją powiązane są także dwie karty kredytowe Pekao. BPH powiązał kartę kredytową z Fundacją Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową, BZ WBK z Polską Akcją Humanitarną, a Raiffeisen Bank Polska z Fundacją Spełnionych Marzeń. Bank Millennium i Getin Noble Bank postawiły na wsparcie organizacji międzynarodowych. Karta kredytowa affinity pierwszego pozwala wspierać WWF, drugiego — UNICEF.

Jeśli jednak argumentem w sięgnięciu po kartę affinity ma być wspieranie którejś z organizacji, to warto się zastanowić, co ona właściwe będzie miała z tego, że klient banku, zamiast standardowym plastikiem, zapłaci charytatywnym. W przypadku kart Inteligo, BPH, BZ WBK i Millennium jest to... tajemnica. Banki ujawniają tylko, że przekażą jakiś udział w prowizji z tytułu transakcji bezgotówkowych (tzw. interchange). Millennium dorzuci też połowę opłaty za pierwszy rok użytkowania karty — 15 zł.

Jasna sprawa

Trzy banki jasno jednak komunikują, na czym polega działalność charytatywna związana z używaniem ich kart płatniczych. Getin Noble Bank przekazuje UNICEF 0,65 proc. wartości transakcji bezgotówkowych. Raiffeisen przekazuje co miesiąc Fundacji Spełnionych Marzeń po 1 zł za każde 150 zł wydane kartą przez swojego klienta.

Jeżeli ten uważa, że to mało, może zlecić bankowi przelewanie fundacji z rachunku karty 2, 5 lub 10 zł miesięcznie. W każdej chwili można zmienić wartość tego wsparcia lub całkowicie z niego zrezygnować. Pekao za każdą transakcję dokonaną swoimi kartami kredytowymi przekazuje WOŚP 1 zł od siebie i 1 zł z konta klienta. W przypadku karty debetowej bank nie obciąża klienta, a i sam jest mniej hojny. Przekazuje WOŚP 4 zł rocznie (po 1 zł kwartalnie), ale tylko wtedy, jeśli klient dokonał w każdym miesiącu przynajmniej jednej transakcji.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane