Karty TFI ułatwią życie

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 22-01-2013, 00:00

W lutym wchodzi w życie nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych. TFI mają trzy miesiące na wprowadzenie nowych kart produktów, tzw. KIID.

Nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych, wdrażająca unijną dyrektywę UCITS IV, wchodzi w życie od 1 lutego 2013 r. Dzięki zmianom w przepisach polskie TFI będą mogły m.in. sprzedawać swoje produkty w innych krajach Unii Europejskiej bez ubiegania się o zgodę zagranicznego nadzorcy. Nowa ustawa określa też zasady tworzenia funduszy powiązanych (master-feeder) i wprowadza tzw. KIID, czyli Key Investor Information document (kluczowe informacje dla inwestorów — karty produktu ujednolicone w całej UE). Jest też szansa, że wprowadzenie UCITS IV spowoduje obniżenie opłat za zarządzanie funduszami, które w Polsce są nawet dwukrotnie wyższe niż na zagranicznych rynkach.

Siedem stopni ryzyka

Key Investor Information (KIID) to dokument, który zastąpi skrót prospektu informacyjnego funduszy otwartych. Ma być aktualizowany nie rzadziej niż raz do roku. Na dwustronicowej karcie znajdą się podstawowe informacje o produkcie, takie jak polityka inwestycyjna i opłaty, a także profil ryzyka i zysku. — Wskaźnik ten jest prezentowany w skali numerycznej od 1 do 7, a metodologia jego wyznaczania bazuje na średnich wahaniach wycen funduszy w ujęciu rocznym, które odnotowano w ciągu ostatnich 5 lat.

Według przyjętej w unijnej dyrektywie klasyfikacji, fundusz z kategorii „1” nie jest inwestycją wolną od ryzyka, jednak ryzyko poniesienia straty jest niewysokie. W tym przypadku szansa na duże zyski również jest ograniczona. W odniesieniu do funduszy przypisanych do kategorii „7” ryzyko utraty oszczędności jest bardzo wysokie, ale z tym ryzykiem wiąże się także szansa na zdobycie większych zysków — tłumaczy Anna Księżak, analityk Analiz Online.

Lepszy niż skrót prospektu

TFI mają trzy miesiące na wprowadzenie nowych kart funduszy. Część towarzystw będzie samodzielnie przygotowywać dokumenty, część skorzysta z usług firm zewnętrznych. Pomoc w tworzeniu KIID oferują m.in. ProService Agent Transferowy oraz Analizy Online. Przedstawiciele TFI oceniają zmiany pozytywnie.

— Analizujemy ustawę i w najbliższym czasie będziemy się zastanawiali, jak i kiedy wdrożymy niezbędne zmiany. Uważam, że uproszczenie sposobu prezentowania informacji, a w szczególności skonkretyzowanie wymagań w stosunku do TFI, jest korzystne zarówno dla samych funduszy, jak i dla inwestorów — ocenia Marcin Billewicz, prezes Copernicus Capital TFI.

— Ujednolicenie i uproszczenie dokumentu spowoduje, że będzie on bardziej zrozumiały dla inwestora niż skrót prospektu informacyjnego. Pracujemy nad wdrożeniem KIID i na pewno będziemy gotowi na czas. Za dokument odpowiedzialne jest towarzystwo, tym niemniej skłaniamy się do skorzystania z usług podmiotów zewnętrznych, które wsparłyby nas w aspektach technicznych — mówi Piotr Kuba, wiceprezes zarządu Skarbca TFI.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane