KE ukarała producentów czipów za zmowę kartelową

PAP
opublikowano: 03-09-2014, 14:47

Komisja Europejska nałożyła w środę karę finansową w wysokości ok. 138 mln euro na trzech największych producentów czipów, firmy Infineon, Philips i Samsung, zarzucając im zmowę kartelową, co jest złamaniem zasad konkurencji na unijnym rynku.

Według KE w zmowie uczestniczyła też firma Renesas, ale uniknie kary finansowej, bo pierwsza poinformowała władze unijne o istnieniu kartelu.

W okresie od września 2003 roku do września 2005 roku firmy kontaktowały się, uzgadniając wspólne stanowisko m.in. na temat próśb klientów o rabaty - poinformowała KE w komunikacie.

Koncerny rozmawiały i wymieniały wrażliwe informacje handlowe na temat cen, klientów, negocjowania kontraktów, zdolności produkcyjnych i przyszłej strategii na rynku.

KE nałożyła łączną karę w wysokości 138 048 000 euro. Najwięcej musi zapłacić niemiecki koncern Infineon - 82,8 mln euro. Południowokoreański Samsung dostał grzywnę 35,1 mln euro, a holenderski Philips - ponad 20 mln euro.

Tymczasem firma Renesas, która była wówczas spółką joint venture firm Hitachi i Mitsubishi Electric, skorzystała z pełnej nietykalności zgodnie z obietnicą KE w sprawie darowania i obniżania kar w sprawach kartelowych z 2006 roku (Leniency Notice), ponieważ jako pierwsza poinformowała Komisję o istnieniu kartelu. Renesas uniknęła kary w wysokości ponad 51 mln euro za swój udział w naruszeniu unijnych przepisów - sprecyzowano w komunikacie.

O 30 proc. obniżono również grzywnę firmie Samsung za współpracę w dochodzeniu.

"W erze cyfrowej karty elektroniczne z czipami wykorzystywane są prawie przez wszystkich, czy to w telefonach komórkowych, kartach bankowych lub paszportach" - oświadczył komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia. "Istotne jest, aby firmy je produkujące skupiały swe wysiłki na tym, jak wyprzedzić swych konkurentów poprzez wprowadzanie innowacji i dostarczanie najlepszych produktów po najbardziej atrakcyjnych cenach. Jeśli jednak zamiast tego firmy wybierają zmowę, kosztem zarówno odbiorców jak i końcowych konsumentów, powinni spodziewać się sankcji" - podkreślił Almunia.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane