KGHM planuje eksploatację rodzimych złóż na 40 lat

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 30-12-2005, 15:01

Na co najmniej 40 lat planuje eksploatację swoich rodzimych złóż KGHM Polska Miedź - poinformował w piątek PAP rzecznik prasowy koncernu Dariusz Wyborski.

Na co najmniej 40 lat planuje eksploatację swoich rodzimych złóż KGHM Polska Miedź - poinformował w piątek PAP rzecznik prasowy koncernu Dariusz Wyborski.

     "Szczegółowy plan produkcji górniczej z własnych złóż mamy opracowany do 2020 roku, zaś baza zasobowa będąca w naszej dyspozycji w rejonach wydobywczych Lubin - Głogów oraz Głogów Głęboki wystarczy na około 40 lat" - podkreślił w rozmowie z PAP Dariusz Wyborski.

    W czwartek wiceminister skarbu Maciej Heydel powiedział, że złoża KGHM Polska Miedź wyeksploatują się w ciągu najbliższych 11 lat. "Z najlepszych ekspertyz, które posiadamy wynika, że aktualne złoża KGHM wystarczą na jedenaście lat. Jednym z najpilniejszych zadań jest więc otwarcie się na nowe złoża i poszukiwaniepartnerówmiędzynarodowych w celu pozyskania tych złóż" - powiedział.

     Tymczasem rzecznik koncernu zaznaczył, że przemysłowe zasoby tylko samego nowego złoża pod nazwą "Głogów Głęboki", na które KGHM uzyskał w 2004 roku koncesję, szacowane są na 6 mln ton metalu; w całej 45-letniej historii koncern wyprodukował 13 mln ton kruszcu. "Przy czym niewielka część naszej produkcji bazuje naobcych koncentratach miedzi i tzw. złomach, czyli metalu kupowanym z zewnątrz, a nie pochodzącym z wydobycia własnych złóż" - wyjaśnił.

     Wyborski stwierdził, że przemysłowa baza zasobowa może się zmienić. "Chodzi o to, jak będzie wyglądał stosunek kosztów wydobycia do cen kruszcu na światowych giełdach. Ten bilans będzie najważniejszy w podejmowaniu decyzji o eksploatacji kolejnych rejonów. Nasze wyliczenia powstały w oparciu o dzisiejsze warunki jeśli chodzi o koszty oraz o ceny miedzi prognozowane na poziomie 1800 - 2600 USD za tonę" - powiedział Wyborski.

     "Jeśli ceny będą szły w górę lub będą na takim poziomie jak obecnie, a rozwiązania technologiczne umożliwią osiągnięcie niższych kosztów to nie wykluczone, że ilość zasobów, których eksploatacja będzie opłacalna, będzie jeszcze większa" - oświadczył rozmówca PAP.

     Zaznaczył, że spółka nie ustaje w poszukiwaniu nowych złóż poza granicami. Poszukiwania te ma także zapisane w strategii firmy. "Chodzi o to, aby zwiększyć produkcję i zmniejszyć koszty, a napływ taniego surowca może przynieść właśnie eksploatacja niskokosztowych złóż np. w Afryce lub Ameryce Południowej" - powiedział rzecznik. "Dysponując takimi złożami spółka pozostanie konkurencyjna także w okresie dekoniunktury i niskich cen miedzi -dodał.

      W czwartek dyrektor ds. nowych przedsięwzięćinwestycyjnych w KGHM Herbert Wirth informował, że firmarozpatruje cztery inwestycje za granicą - w Ameryce Łacińskiej (Peru), Chinach, na Pacyfiku i w rejonie afrykańskim.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane