20,5 mln zł – tyle wyniósł w 2020 r. zysk netto KGHM Zanam, spółki miedziowego kombinatu zajmującej się remontami oraz dostawą maszyn dla górnictwa.
– Pierwsze symptomy poprawy sytuacji w obserwowaliśmy już w 2019 r, który zamknęliśmy z ponad 9 mln zł zysku. Tak wysokiego zysku jak w 2020 r. firma nie odnotowała nigdy w swojej historii – zapewnia Bernard Cichocki, prezes Zanamu.
Zanam chce konkurować innowacyjnością, a nie ceną
Przychody wzrosły z 702 mln zł w 2019 r. do niemal 749 mln zł w 2020 r. Firma zawdzięcza to przede wszystkim podwojeniu - do ponad 20 mln zł - sprzedaży na eksport, głównie do Rosji i Niemiec. Eksportowe kontrakty KGHM Zanam na rynku niemieckim to efekt wygranych przetargów, w których ważnym elementem oceny oferty była cena. Jednak aby nadal pozyskiwać zamówienia, zarówno w Polsce jak i za granicą, spółka nie może poprzestać na konkurowaniu w tej kategorii. Musi oferować innowacyjne produkty - dlatego realizuje coraz więcej prac badawczo-rozwojowych. Zbudowała np. Zanper, specjalistyczny samochód do transportu ludzi i materiałów w trudnych warunkach terenowych, panujących w wyrobiskach górniczych.
– Jest on dzieckiem inżynierów KGHM Zanam, którzy wykorzystali konstrukcję toyoty land cruiser, osadzając w niej opracowany w Polkowicach innowacyjny elektryczny układ napędowy, zasilany bateriami polskiej produkcji – tłumaczy Jacek Kosiński, wiceprezes KGHM Zanam, odpowiedzialny za realizację projektu.
Na tym nie koniec - firma realizuje projekt Zanper 2.0.
- Będzie to milowy krok naprzód, ponieważ o ile pierwszy Zanper był adaptacją japońskiego samochodu, o tyle wersja 2.0. będzie w całości, łącznie z platformą kołową, dziełem naszych specjalistów – zapewnia Jacek Kosiński.

Spółka pracuje nad nowymi produktami i nowocześniejszymi wersjami tych, które już działają w kopalniach. Ekologiczne rozwiązania w produkcji maszyn i urządzeń górniczych mają coraz większe znaczenie. Marek Suchowolec z Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu przypomina, że Komisja Europejska rozważa ograniczenie w przyszłości używania w przemyśle pojazdów spalinowych. Prognozuje, że jeszcze w tej dekadzie może wprowadzić obostrzenia, a to już dziś powinno motywować przedsiębiorców do ekoinnowacji.
Spółka buduje krajowy łańcuch dostaw
Zanam informuje też, że zakończył testy ładowarki LKP-0410. To maszyna, którą wyposażono w podsystemy zwiększające bezpieczeństwo obsługi. Obecnie natomiast prowadzone są teksty ładowarki LKP-1001 o dziesięciotonowym udźwigu, która powstała z myślą o zastąpieniu maszyn LKP-0903, wykorzystywanych w kopalniach zagłębia miedziowego. Turbulencje z międzynarodowymi dostawami, związane z epidemią COVID-19, wymusiły przyspieszenie dywersyfikacji i polonizacji łańcucha dostaw. Spółka z grupy KGHM uruchomiała np. własną produkcję siłowników hydraulicznych, które są strategicznym komponentem jej wyrobów.