Kiedy i jak mówić o pracy nad nowym produktem?

Norbert Kilen
opublikowano: 16-08-2006, 00:00

Produkuję oprogramowanie. Jesteśmy w trakcie prac nad zupełnie nowym, przebudowanym systemem zarządzania. Czy ujawniać plany jego wprowadzenia na rynek?

- Odpowiedź nie jest prosta. Generalnie warto mówić o planach nowych inwestycji, produktów czy pomysłów. Przekłada się to na wizerunek firmy jako przedsiębiorstwa innowacyjnego, zarządzanego z wizją. Takie informacje często wpływają na wartość spółki, jej reputację i pośrednio na relacje z otoczeniem biznesowym. Poza tym — wczesne informowanie o planach może wspierać późniejsze działania promujące sprzedaż. Informacje o przygotowaniach nowego produktu często budują atmosferę oczekiwania, zaciekawienie jego przyszłych nabywców. Tak dzieje się np. w przemyśle filmowym, gdzie o nowych obrazach słyszymy na rok przed oficjalną premierą.

Z drugiej jednak strony, na rynku nowych technologii powiadomienie o planach nie zawsze przynosi dobre skutki. Może się zdarzyć, że sprzedaż starej wersji produktu spadnie. Klienci, skuszeni zapowiedziami nowości, wstrzymają się z zakupem do pojawienia się np. najnowszej edycji oprogramowania. W dodatku ogłaszanie rozpoczęcia prac może być sygnałem dla konkurencji. A ten nie zawsze chcemy jej wysyłać.

Jeśli już zdecydujecie się na informowanie o pracach nad nowym produktem, warto pamiętać o kilku sprawach. Realizacja projektów informatycznych często ulega nieplanowanemu wydłużeniu. Dlatego, zapowiadając wprowadzenie produktu, nie warto wskazywać na najbliższe, nie zawsze realne terminy. Wielokrotne odwlekanie premiery może przynieść rozczarowanie i niechęć nabywców, a w najlepszym wypadku — spadek ich zainteresowania projektem.

Trzeba się starać spojrzeć na przygotowywany projekt bardzo realnie, „oczami rynku”. Nie należy obiecywać przełomu, jeśli on nie nastąpi. Warto zadać sobie pytanie, jak nowość będzie się prezentowała na tle dokonań konkurencji, która w tym czasie z pewnością także inwestuje w rozwój. Nowy produkt, kiedy pojawi się w ofercie firmy, powinien spełnić pokładane w nim nadzieje. A zawód mogą przynieść np. fatalne opinie wyrażane w rozmowach między klientami czy w mediach. Jeśli nowy system zarządzania ma się różnić od dotąd oferowanego tylko kilkoma usprawnieniami, należy zadać sobie pytanie o zasadność informowania o nim na długo przed faktyczną sprzedażą.

Jeśli zaś produkt stanowi rzeczywisty przełom, to warto stworzyć sytuację, w której będzie postrzegany jako reprezentant zupełnie nowej kategorii na rynku. I wtedy warto dużo wcześniej mówić nie tylko o produkcie, ale też o tym, co jest podstawą tworzonej przez niego kategorii. Postępują tak firmy z wielu branż, podkreślając wagę problemów, na które odpowiadają ich rozwiązania.

Norbert Kilen

On Board Public Relations

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Norbert Kilen

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu