Kierowca - zawód coraz droższy

Dorota Gąsowska
11-01-2007, 00:00

Od ubiegłego tygodnia obowiązuje nowelizacja dwóch ustaw o transporcie drogowym. Nakłada więcej obowiązków na kierowców i firmy transportowe.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym i ustawy o ruchu drogowym weszła w życie 3 stycznia. Jest odpowiedzią na konieczność uwzględnienia w polskim prawie przepisów UE (dyrektywa 2003/59 z 15 lipca 2003 r.). Według nich osoba, która po raz pierwszy będzie się starała o zatrudnienie jako kierowca, będzie musiała ukończyć kurs kwalifikacyjny (tzw. kwalifikacja wstępna) zakończony specjalnym testem. Kursy będą przeprowadzane w ośrodkach szkolenia lub ośrodkach doskonalenia techniki jazdy, których rejestr ma prowadzić wojewoda. Ośrodki te muszą być wyposażone w odpowiednią infrastrukturę techniczną albo stymulatory do jazdy w warunkach specjalnych.

Z kieszeni kandydata

Z obowiązku ukończenia kwalifikacji wstępnej są zwolnieni kierowcy, którzy uzyskają prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D lub D+E przed 10 września 2008 r. Z tego obowiązku zwolnione są także osoby, które uzyskają prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E do 10 września 2009 r. Ponadto wszyscy kierowcy będą musieli co 5 lat odbyć szkolenie okresowe, po którego zakończeniu otrzymają świadectwo kwalifikacji zawodowej. Na jego podstawie do prawa jazdy zostanie wpisany odpowiedni kod, z którego wynikać będzie rodzaj szkolenia i termin jego ważności.

Szkolenia okresowe kierowców, którzy nie muszą przechodzić kwalifikacji wstępnej, będą rozłożone na poszczególne lata w zależności od terminu uzyskania określonej kategorii prawa jazdy. Szkolenie wstępne potrwa minimum 280 godzin, a jego koszt — około 4 tys. zł — będzie musiał ponieść przyszły kierowca. Czas trwania szkolenia okresowego to minimum 30 godzin. Będzie ono kosztować około 400 zł, za co zapłaci kierowca lub jego pracodawca.

Sprzeciw przedsiębiorców

Zgodnie z ustawą prawa jazdy będą wymieniane co 5 lat, tak by można było do nich wpisać odbyte szkolenie okresowe. Wcześniej jednak kierowca wykonujący przewóz drogowy będzie musiał przejść badania lekarskie i psychologiczne. W tej kwestii także obowiązują nowe przepisy. Osoby do 60. roku życia muszą przechodzić badania co 5 lat, a powyżej tego wieku — co 2,5 roku.

— Nowe przepisy zdecydowanie wydłużają czas szkolenia kierowców. Jak wysoka będzie podwyżka kosztów szkolenia, to się dopiero okaże. Jednak już teraz można być pewnym pogłębienia się obecnej — trudnej — sytuacji, czyli niedostatku polskich kierowców. Jedynym wyjściem jest wprowadzenie szkolenia do programów szkół zawodowych — mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

Przedsiębiorcy już teraz zapowiadają, że kosztu szkoleń na siebie nie wezmą. Może się natomiast zdarzyć, że będą podpisywać umowę o pracę z kierowcą tylko do terminu ważności jego świadectwa kwalifikacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Kierowca - zawód coraz droższy