Rząd zaakceptował projekt nowelizacji ustaw o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD) oraz Krajowym Funduszu Kolejowym (KFK). W efekcie o 25 zł za 1000 l (1000 kg) wzrośnie opłata paliwowa zasilająca KFD i o tyle samo spadnie akcyza. Zgodnie z nowym prawem zastrzyk drogowy nie przyczyni się jednak do zwiększenia puli pieniędzy na inwestycje, ponieważ KFD musi przelać pieniądze z podwyżkido funduszu kolejowego. Przepływy między funduszami będą realizowane do 2019 r. „W latach 2016-19 z KFD do KFK będzie wpływać corocznie 400 mln zł” — napisano po posiedzeniu rządu. W 2015 r. kwota będzie o 100 mln zł wyższa, bo dodatkowo dorzucą ją drogowcy. Dzięki tym pieniądzom PKP PLK łatwiej będzie wykupić wyemitowane w ubiegłym roku obligacje (1,5 mld zł). Kolejowa spółka planuje także emisję w tym roku, w jej spłaceniu także mogą pomóc kierowcy. Dzięki ich opłatom PLK będą mieć pieniądze na inwestycje w tory realizowane w unijnej perspektywie 2007-13 oraz 2014-20. W poprzedniej Bruksela na kolej przyznała 5 mld EUR.
Według uzgodnionej przez rząd w piątek umowie partnerstwa, kolejowe dotacje Komisji Europejskiej na lata 2014-20 mogą być dwa razy większe. Nie wiadomo jednak, jaki będzie podział między PLK i innych beneficjentów z kolejowego rynku. Z nieoficjalnych informacji „PB” wynika, że operator może otrzymać — w optymistycznym wariancie — do 70 proc. dostępnej puli. Znacznie więcej unijnych pieniędzy otrzymają drogowcy. Zgodnie z umową partnerstwa mogą liczyć na 15 mld EUR. Resort infrastruktury nie uzgodnił jeszcze z Brukselą, jaka część tych pieniędzy przypadnie Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad, jednak z umowy partnerstwa można wywnioskować, że większość trafi na transeuropejskie trasy oraz główne drogi krajowe i ewentualnie prowadzące do nich szlaki wojewódzkie i samorządowe. Drogi lokalne niższej kategorii dostaną niewielkie wsparcie. „Kwota na drogi lokalne w ramach CT 7 [unijna dotacja na infrastrukturę sieciową — przyp. red.] łącznie we wszystkich RPO (regionalne programy operacyjne) nie może przekroczyć 450 mln EUR. W ramach inwestycji w zakresie rewitalizacji i mobilności miejskiej wydatki na drogi lokalne powinny stanowić mniejszość” — czytamy w umowie partnerstwa.