57%
Do końca sierpnia polskie
kina sprzedały 26,2 mln
biletów. Zanosi się
na rekord — dystrybutorzy
filmów zacierają ręce.
Tak dobrze w polskich kinach nie było nigdy. Przychody dystrybutorów filmów rosną w tempie dwucyfrowym.
— Drugie półrocze w kinach zapowiada się jeszcze lepiej. Liczę na rekord: 38 mln sprzedanych biletów w 2009 r., dzięki czemu przekroczylibyśmy magiczną liczbę: 1 bilet na 1 mieszkańca — ocenia Sławomir Salamon, dyrektor generalny Forum Film Poland, spółki zależnej giełdowego Cinema City International.
Animacje jak magnes
W branży panuje lekkie zaskoczenie co do tempa, w jakim widzowie pokochali kolejne części "Epoki lodowcowej", "Harry’ego Pottera", "Madagaskaru", "Transformersów" czy "Popiełuszkę".
— 2009 r. od początku stoi pod znakiem bardzo dobrych filmów. Teraz świetnie ogląda się nasza "Załoga G" — cieszy się Sławomir Salamon.
"Załoga G" ze świnkami morskimi w rolach głównych napędza zyski nie tylko sklepom zoologicznym. Przez trzy tygodnie od premiery obejrzało ją niemal pół miliona widzów. Duża część z nich wybrała droższe bilety, by obejrzeć seans w trójwymiarze (3D).
Wzloty i odloty
Na razie rok należy za to do UIP mającego blisko 30 proc. udziału w rynku. UIP dystrybuował m.in. "Madagaskar 2".
— Ta produkcja zgromadziła prawie 2,3 mln widzów, ale nie była w trójwymiarze w przeciwieństwie do "Epoki lodowcowej 3". Przegrała więc z nią pod kątem przychodów z biletów — mówi Stanisław Pytel, dyrektor marketingu UIP.
Jednak nie ma co narzekać, bo więcej widzów to także więcej filmów.
— W zeszłym roku Forum Film Poland wypracował ponad 30 mln zł przychodów. W tym roku wartość ta może wzrosnąć, bo lista filmów do dystrybucji jest dłuższa — zaznacza dyrektor generalny spółki.
Forum Film było w zeszłym roku numerem dwa w Polsce — za UIP. Teraz liczy na powtórkę i zdobycie około 13-procentowego udziału w rozdrobnionym rynku. Mając umowę na wyłączność z Disneyem, właścicielem studia Pixar, może liczyć na kilkanaście pewniaków, czyli wysokobudżetowych produkcji rocznie. Za kilka tygodni na ekrany wejdzie więc "Odlot" Pixara, który podbił Amerykę. Dystrybutor liczy na 2 mln widzów.