KINO DOMOWE ZDOBYWA UZNANIE KLIENTÓW
Na sprzedaży zestawów do odbioru filmów w systemie DVD zarabiają sklepy RTV i hipermarkety
KOMPLEKSOWA OBSŁUGA: Zakup kina domowego to jeszcze nie wszystko. Zestaw musi być odpowiednio podłączony, niebagatelne znaczenie ma również jego ustawienie w domu klienta. Wszystko to pozwoli wyeksponować wysoką jakość obrazu i dźwięku, jaką zapewnia taki sprzęt — tłumaczy Wojciech Jańczuk, właściciel firmy handlowej 16 Hz z Tychów. fot. Andrzej Wawok
Coraz więcej klientów decyduje się na zakup zestawów kina domowego. Rynek podzieliły między siebie hipermarkety, sprzedające najtańszy sprzęt, i profesjonalne sklepy RTV, których oferta skierowana jest do zamożniejszych odbiorców. O tym, czy system DVD zdobędzie polski rynek, zadecyduje nie tylko koszt jego zakupu. Istotna będzie też dostępność płyt nagranych w systemie cyfrowym oraz ich cena.
— Kino domowe wprowadziliśmy do swojej oferty dwa lata temu. Wówczas była to nowinka technologiczna, o której słyszało niewiele osób. Kupowane były pojedyncze egzemplarze. Od tamtego czasu sprzedaż wzrosła aż o 90 proc. — wyjaśnia Rafał Przeradzki, specjalista z firmy handlowej Mega Hz z Katowic.
Kino domowe oparte jest na cyfrowym systemie zapisu, tzw. DVD. Jego prototypem był dolby prologic, w którym wykorzystywano zestaw pięciu głośników. Z czasem system ten udoskonalono. Obecnie na wyposażenie kina domowego składa się odtwarzacz płyt DVD, amplituner lub wzmacniacz oraz sześć głośników, rozstawionych wokół widza. Zestaw uzupełnia wideoprojektor lub telewizor cyfrowy, pozwalający wykorzystać wysoką jakość odbieranego obrazu. Cyfrowy system zapisu daje nie tylko doskonałą czystość obrazu i dźwięku. Pozwala na zapisanie większej ilości informacji i stwarza możliwość dowolnego jej przetwarzania. Widz może więc zatrzymać dowolną klatkę filmu, obejrzeć ujęcie z sześciu kamer jednocześnie czy zdecydować o języku, w którym będzie oglądał film.
Zestaw dla każdego
Na polskim rynku kupić można zestawy kina domowego niemal wszystkich liczących się producentów światowych. Do najbardziej znaczących zalicza się Denon, Onkyo czy Yamaha. Kino domowe oferują również popularne wśród polskich użytkowników wytwórnie: Sony, Philips, Technics czy Pioneer. Najtańsze kino domowe kosztuje około 5 tys. zł. Za zestaw, składający się z akcesoriów o wyższych parametrach technicznych, można zapłacić nawet 200 tys. zł.
— Największym zainteresowaniem cieszą się zestawy w cenie około 30 tys. zł. Kupują je klienci indywidualni i właściciele pubów czy restauracji, którzy dodatkowo poszerzają zestaw o wideoprojektory — twierdzi Rafał Przeradzki.
— Klientów podzieliłbym na tych, którzy ulegają modzie i tych traktujących zakup jak inwestycję. Zależy im na sprzęcie wysokiej klasy, niezależnie od jego ceny — wyjaśnia Wojciech Jańczuk, właściciel firmy handlowej 16 Hz z Tychów.
Dodaje, że sprzedaż wzrasta zwykle przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy, jak również w okresie poprzedzającym rozpoczęcie roku akademickiego.
Na popularności kina domowego zarabiają nie tylko sklepy, oferujące profesjonalny sprzęt RTV. Korzystają z niej również hipermarkety sprzedające tanie zestawy. Kierują je do mniej zamożnych klientów, którzy nie mogą liczyć na dodatkowe usługi związane z doradztwem czy montażem sprzętu w domu.
— Profesjonalne sklepy RTV dysponują zwykle studiami odsłuchowymi. Panują w nich warunki akustyczne zbliżone do domowych. Klient może nie tylko przekonać się o brzmieniu wybranego zestawu, ale skorzystać z porady pracowników, pomagających indywidualnie dobrać sprzęt. Nasze doradztwo opiera się na zasadzie: mało rozmowy, dużo słuchania. Nie sprzedajemy więc gotowych systemów. Prezentujemy klientowi wiele możliwości, a on sam decyduje się na określoną konfigurację — tłumaczy Rafał Przeradzki.
W rękach dystrybutorów
Do zapewnienia wysokiej jakości dźwięku i obrazu niezbędny jest odpowiedni nośnik, jakim jest płyta DVD. Nagrany na niej film kosztuje w sklepie około 70 zł. W swojej ofercie mają je również wypożyczalnie filmów wideo. Za wypożyczenie trzeba zapłacić 5 zł.
— Polscy klienci mają już dostęp do sprzętu niemal wszystkich światowych firm. Znacznie uboższy jest rynek filmów, nagranych w systemie cyfrowym. To, czy systemy odtwarzania DVD spopularyzują się na rynku, zależy głównie od dystrybutorów płyt — wyjaśnia Rafał Przeradzki.
Wszystkie nowości światowej, jak i polskiej produkcji filmowej wydawane są równolegle w systemie VHS i DVD. Gorzej jest ze starszymi filmami, które trzeba dopiero przystosować do cyfrowego nośnika. Jest to drogi i pracochłonny zabieg.
— Klienci chcą oglądać filmy po polsku. Obecnie można kupić już obrazy mające nie tyle rodzimą ścieżkę dźwiękową, ile polskie napisy — opowiada Rafał Przeradzki.
— O tym, czy system DVD wyprze panujący na rynku system VHS, zadecyduje przede wszystkim cena sprzętu. Systemy kina domowego, zwłaszcza te najmniej zaawansowane technologicznie, tanieją z roku na rok. Jeżeli sklepy z płytami DVD i wypożyczalnie nadążą za potrzebami rynku, system cyfrowy zadomowi się u nas na dobre — dodaje Wojciech Jańczuk.