KIO informuje o zakończeniu postępowania. Wyrok zostanie ogłoszony za kilka dni.
14:35 KIO informuje o odrzuceniu wszystkich złożonych na piśmie wniosków dowodowych stron. Chodzi głównie o wniosek Solarisa o powołąnie biegłego do oszacowania kosztów produkcji autobusu elektrycznego.
14:32 Prawniczka BYD zwraca uwagę, że wyliczenia kosztów stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i dlatego są utajone przed Solarisem.
14:30 Prawnicy MZA:
W części utajonej jest to do czego odnosi się odwołujący (chodzi o kalkulację kosztów BYD, której domaga się Solaris -red.). Mamy pewne informacje, ale nie możemy ujawnić powierzonej tajemnicy. Przykro mi, że w taki sposób postępujemy, ale do tego zostaliśmy zobowiązani przez jedną ze stron (czyli BYD). Nie wynika to z naszej złej woli czy krętactwa.
14:27 Radca Solarisa wyciąga dokument Chińsko-Polskiej Izby Handlowej, który jako dowód przedstawili reprezentanci MZA. Wynika z niego, że Chiński producent ma 3,3 mld USD długu, ostatnie trzy lata minęły mu na redukcji sieci dilerskiej.
- Wiele wskazuje na to, że trend ten będzie kontynuowany - cytuje prawnik Solarisa.
-To gdzie są te marże BYD - pyta
14:21 Prawnik Solarisa ponownie przy głosie:
Jest przepis dotyczący rażąco niskiej ceny i na tym opieramy swoje roszczenia. To co usłyszałem to ogólne refleksje. Cały czas czekam na liczby
13:33 Firma BYD nie ma obowiązku rozłożenia autobusu na części i pokazania ceny każdej śrubki.
13:24 W naszej ocenie złożone wyjaśnienia bronią się same i w sposób jednoznaczny wskazują, że cena została skalkulowana poprawnie i uwzględnia marżę. Firma BYD nie prowadzi działalności charytatywnej.
Część argumentów Solarisa nie przystaje do przedmiotu sporu, bo dotyczy tego, że cenie zamawiający nadał zbyt wysoką wagę. Podobnie jak twierdzenie, że produkt jest zły bo chiński.
13:21 W imieniu BYD Auto głos zabiera mecenas Dominika Michalska:
Wnosimy o oddalenie odwołania Solarisa. Jest ono całkowicie bezzasadne. Ale również w naszej ocenie orzeczenie będzie miało znaczenie kluczowe. Jest próbą narzucenia BYD polityki cenowej zmierzającej do zawyżenia cen w kolejnych przetargach. Podbnie odbieramy stanowiska Skody i Cegelec.
13:09 Odnosząc się do wiarygodności BYD prawnicy MZA stwierdzają, że BYD jest uznawana za podmiot wiarygodny, o czym świadczy chociażby to, że zrealizowała zamówienia na autobusy elektryczne i uzyskała z tego tytułu referencje.
12:58 Opinie koncernów czeskiego i francuskiego to tworzenie jednolitego frontu wykonawców, którzy co prawda nie biorą udziału w tym postępowaniu, ale wiedzą, że coś jest niemożliwe i stwierdzają to jednym zdaniem. Nie wiadomo tylko na podstawie czego to stwierdzają.
12:53 Prawnicy MZA twierdzą, że w utajonej części wyjaśnień BYD Auto jest kalkulacja kosztów produkcji. Ne rozumieją dlaczego ceny rynkowe nie mogą być cenami z czterech małych kontraktów BYD. Przypominają, że MZA testowało przez dwa tygodnie oba autobusy. Przypominają, że autobusy elektryczne Solarisa też nie są w masowej produkcji.
12:41 Głos zabierają prawnicy MZA:
Jak na razie nikt ani w UE ani w USA nie znalazł reguł jak zgodnie z regułami handlu światowego zamknąć producentom z Chin dostęp do rynku. Funkjconujemy w takich regułach w jakich funkcjonujemy i nie jesteśmy w stanie ograniczyć udział chińskich uczestników w postępowaniach przetargowych.
12:36 Pojawia się analogiczne do Skody oświadczenie francuskiego producenta trolejbusów.
Prawnik Solarisa poddaje w wątpliwość wiarygodność BYD Auto. Twierdzi, że nie zrealizowała dostaw w Niemczech i Long Beach w Stanach Zjednoczonych. Twierdzi, że BYD ma liczne procesy o naruszenie patentów, m.in. z Sanyo.
Uznaje, że porównanie cen dostarczone przez BYD jest niereprezentatywne dla rynku. Dotyczy tylko czterech przetargów na łącznie 11 autobusów BYD, a te ceny są i tak wyższe niż oferowane w Warszawie.
12:24 Naszym zdaniem obietnica sprzedaży autobusów za cenę tak niską jest jak obietnica barona Munchausena, że sam się z bagna za głowę wyciągnie. Rażąco niska cena jest pojęciem nieostrym, ale to nie jest tak, że jest to pojęcie niedefiniowalne. Solalris przeprowadził testy. Cena producenta chińskiego waha się od 57do 24 proc. poniżej ceny rynkowej.
Solaris przedstawia wyjaśnienia czeskiej Skody stwierdzające, że cena BYD Auto jest poniżej ceny rynkowej.
12:04 Rozprawę rozpoczęło wystąpienie Piotra Antoszka, radcy prawnego Solarisa:
Ten spór nie dotyczy sporu miedzy dwoma przedsiębiorcami. Ma strategiczne znaczenie dla całej gałęzi przemysłu. Tak było z ogniwami fotowoltaicznymi. Chiński koncern zaoferował bardzo niskie ceny. Gdy już pozbył się konkurencji, jego ceny wzrosły.
Solaris jest producentem autobusów. Koncern chiński nie jest producentem autobusów. Jest producentem baterii, a autobusy to pomysł by je opakować i uplasować na rynku
Dla wykazania, że cena nie jest rażąco niska, wykonawca musi wykazać, że uzyskuje zysk. Lektura wyjaśnień chińskiego koncernu budzi uśmiech. Tam znajdujemy slogany typu nasza cena jest niska bo mamy niskie koszty. Tam nie pojawia się, żadna cena, żadnego komponentu.
Rynek autobusów elektrycznych dopiero raczkuje. Zamówienie MZA na 10 autobusów to gigant nie tylko w skali Polski, ale i Europy. Zamówienia publiczne obejmowały bowiem dotychczas pojedyncze sztuki.
W Warszawie złożono tylko dwie oferty. Zwyciężyła chińska firma BYD Auto z ceną 15,6 mln zł netto. Solaris Bus & Coach złożył ofertę na 21,9 mln zł netto.