Klienci wzięli fundusze w obroty

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 22-12-2009, 00:00

Średnie towarzystwa pozyskują więcej niż bankowi giganci. Dla klientów zaczęły liczyć się wyniki i… reklamy.

W listopadzie inwestorzy wpłacili do TFI najwięcej w tym roku. Wypłacili też

Średnie towarzystwa pozyskują więcej niż bankowi giganci. Dla klientów zaczęły liczyć się wyniki i… reklamy.

Takiego ruchu jak w listopadzie, w TFI dawno nie było. Klienci wydali na zakup jednostek najwięcej w tym roku, 7,4 mld zł — wyliczyły Analizy Online. Ale rekordowo dużo również wycofali: 6,7 mld zł. Ale i tak towarzystwa nie mogą narzekać, bo saldo 761 mln zł to drugi wynik w 2009 r. W sumie do funduszy napłynęło w tym roku 1,78 mld zł. Rywali zdeklasował Union Investment, który uzyskał 227 mln zł.

— Klienci są bardzo świadomi. Ci, którzy szukają wysokich zysków, sięgają po fundusz akcyjny. Ci, którzy wolą produkty bezpieczne, ale chcą zarobić więcej niż na lokacie, inwestują w pieniężny. Te dwa fundusze to nasze tegoroczne lokomotywy sprzedaży — mówi Zbigniew Jakubowski, wiceprezes Union Investment TFI.

Skuteczna okazuje się kampania z "Hołkiem" i Urbańskim, bo Millennium uzyskało 95 mln zł. Na podium znalazł się także Bank BPH (88 mln zł).

— W listopadzie zanotowaliśmy wzrost zakupów jednostek, a umorzenia pozostały na poziomie zbliżonym do tegorocznej średniej. Najchętniej wybierane były jednostki funduszu Obligacji 2. To efekt dobrych wyników inwestycyjnych i działań sprzedażowych Banku BPH — mówi Marcin Bednarek, wiceprezes zarządu BPH TFI.

Blado wypadli giganci: Pioneer uzyskał 21,4 mln zł, PKO i BZ WBK — blisko zera.

— W listopadzie sprzedaż i umorzenia były na niskim poziomie, i ta tendencja utrzymuje się w grudniu. Wraz ze zbliżającym się końcem roku i rosnącymi potrzebami konsumpcyjnymi widoczny staje się spadek zainteresowania inwestowaniem — mówi Magdalena Bielak, menedżer PR w BZ WBK AIB TFI.

Spadek zainteresowania nie dotyczy wszystkich TFI.

— Od pewnego czasu najskuteczniejsze w uzyskiwaniu pieniędzy są średnie i małe TFI. Widać, że intensywne kampanie reklamowe, m.in. Union Investment i Millenium przynoszą efekt. Te towarzystwa nie mają też dostępu do sieci bankowej, dlatego muszą stawiać na wyniki inwestycyjne i klienci to doceniają — mówi Tomasz Publicewicz, analityk Analiz Online.

Aktywność klientów eksperci tłumaczą też tym, że pod koniec roku wielu przebudowuje portfel. Największy ruch był w funduszach akcyjnych, do których wpłacono 3,3 mld zł, a wypłacono 3 mld zł. Najlepsze saldo miały najbezpieczniejsze fundusze pieniężne (324 mld zł). 64 mln zł klienci wycofali z funduszy obligacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy