Klient wiejski coraz atrakcyjniejszy dla banków

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 07-12-2005, 18:05

Finansowanie rolnictwa i terenów wiejskich jest coraz bardziej atrakcyjne dla sektora bankowego i już widać konkurencję między bankami w pozyskiwaniu klientów ze wsi - uważa prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Krzysztof Pietraszkiewicz.

Finansowanie rolnictwa i terenów wiejskich jest coraz bardziej atrakcyjne dla sektora bankowego i już widać konkurencję między bankami w pozyskiwaniu klientów ze wsi - uważa prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Krzysztof Pietraszkiewicz.  

O finansowaniu obszarów wiejskich ze środków Unii Europejskiej, ale także przy pomocy różnego rodzaju kredytów dyskutowano w środę w Warszawie podczas I Forum ZBP "Banki a rozwój obszarów wiejskich". 

Zdaniem Pietraszkiewicza, tereny wiejskie pod wieloma względami stają się coraz bardziej atrakcyjne dla banków. Tradycyjnym partnerem wsi są banki spółdzielcze, które na tych terenach działają od lat i ich siedziby znajdują się bliżej klientów.

Najbardziej zaangażowane w finansowaniu obszarów wiejskich są banki spółdzielcze - Bank Polskiej Spółdzielczości (BPS), Mazowiecki Bank Regionalny (MBR), Gospodarczy Banki Wielkopolski - Spółdzielcza Grupa Bankowa (SGB) oraz Bank Gospodarki Żywnościowej (BGŻ). Banki te udzielają 80-90 proc. kredytów dla wsi. Banki spółdzielcze mają 3 tys. placówek, charakteryzują się tym, że są polskie i są blisko klienta - podkreślił wiceprezes SGB Jerzy Różyński.    

Jak poinformowała wiceprezes MBR Danuta Kowalczyk, wszystkie trzy zrzeszania banków spółdzielczych współpracują z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie przepływu środków unijnych. Głównie przez banki spółdzielcze przepływają pieniądze przeznaczone na dopłaty bezpośrednie, jak i środki przeznaczone na inwestycje w rolnictwie w ramach unijnych programów.

Kowalczyk zaznaczyła, że dzięki przedakcesyjnemu programowi Sapard banki mogły w sposób praktyczny przygotować się do oferowania klientom unijnych programów. Dodała, że obecnie banki często proponują rolnikom tzw. finansowanie pomostowe, tj. finansują inwestycje poprzez kredyt. (Rolnik najpierw musi wydać środki, by potem uzyskać zwrot pieniędzy z Unii). 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według prezesa ZBP, klient na wsi jest atrakcyjny także dla dużych banków komercyjnych, gdyż często realizuje projekty, które przekraczają możliwości banku spółdzielczego.

"Podstawowy problem to zdefiniowanie wieloletnich strategii rozwoju obszarów wiejskich, związane z planowaniem przestrzennym" - powiedział Pietraszkiewicz. Dodał, że zwłaszcza dotyczy to gmin, które muszą określić swoje priorytety, pozwalające im na rozwój. Inwestycje w gminach mogą być finansowane w oparciu o różne źródła, także o dochody własne gmin.

Jednak by bank mógł uczestniczyć w realizacji projektów inwestycyjnych, istnieje potrzeba dobrego przygotowania wniosku kredytowego. W tym zakresie wymagania banków, jak i jednostek zarządzających unijnymi pieniędzmi będzie wzrastać. Dlatego znaczenia będzie nabierać doradztwo firm konsultingowych.

Takim doradztwem dysponują m.in. banki spółdzielcze. Obecnie jest 1000 punktów doradczych na terenie całego kraju - poinformował Różyński. Powstały one w celu pomocy rolnikom przy wypełnianiu wniosków o dopłaty do gruntów, obecnie zaś doradzają w wykorzystaniu funduszy unijnych.

Zdaniem Pietraszkiewicza, w przypadku dobrze przygotowanego wniosku inwestycyjnego czasem lepiej nie czekać przez kilka lat na unijne środki, tylko finansować projekt w oparciu nawet o kredyt komercyjny, który będzie coraz bardziej atrakcyjny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane