Klientów traci się w biedzie

Bernard Waszczyk
opublikowano: 09-09-2010, 00:00

Na wybór funduszu akcyjnego wpływ mają przede wszystkim stopy zwrotu wypracowane w krótkim i średnim terminie. Długoterminowe osiągnięcia nie mają znaczenia.

Od stycznia do końca lipca z funduszy polskich akcji uniwersalnych klienci detaliczni wycofali blisko 161 mln zł. Oczywiście nie wszystkie fundusze traciły klientów. Część z nich, dokładnie 10 z 29 przez nas uwzględnionych (nie braliśmy pod uwagę tych, które oferują jednostki wyłącznie instytucjom), zanotowało dodatnie saldo wpłat i umorzeń, uzyskując łącznie ponad 400 mln zł. Najlepiej z tej dziesiątki wypadł Quercus Agresywny, który zdeklasował rywali, uzyskując od początku roku 213,8 mln zł. Do kolejnego, Idea Akcji, napłynęło 47,4 mln zł. Do następnych czterech — PZU Akcji Krakowiak, Aviva Investors Nowych Spółek, ING Akcji i PKO Akcji Plus — klienci wpłacili w sumie ponad 103 mln zł.

Popularność takich funduszy, jak Quercus, Idea, Aviva czy Allianz, należy tłumaczyć dobrymi wynikami, jakie konsekwentnie wypracowują w ostatnich miesiącach. Od początku roku do końca najlepszy z nich Allianz Akcji Plus notował stopę zwrotu przekraczającą 22 proc. Quercus i Idea zyskały odpowiednio 19 i 17,9 proc., a Aviva ponad 14 proc.

W gronie funduszy akcji polskich, które zanotowały w tym roku napływ kapitału, są i takie, które nie mogą pochwalić się ponadprzeciętnymi wynikami, jak PZU Akcji Krakowiak (5,4 proc.) czy ING Akcji (4,8 proc.), znacznie odróżniając się przy tym od pozostałych funduszy ze ścisłej czołówki. Tu napływ pieniędzy można tłumaczyć własną szeroką siecią dystrybucji, ale przede wszystkim raczej współpracą ze spółkami (głównie ubezpieczeniowymi) funkcjonującymi w jednej grupie kapitałowej. Jednak z pozostałych 19 funduszy klienci wycofali 561 mln zł. Tu rekordzistą jest Arka Akcji, w przypadku którego ujemne saldo wpłat i umorzeń sięgnęło 178,4 mln zł. Sporo, bo ponad 97 mln zł, stracił Legg Mason Akcji (szczegóły przedstawia zamieszczona niżej tabela). Taki stan rzeczy, zważywszy na wyniki z ostatnich miesięcy, nie powinien dziwić. Pierwszy z funduszy zyskał bowiem 1,9 proc. (jeden z trzech najsłabszych wyników wśród funduszy polskich akcji), a drugi 5,7 proc.

Bernard Waszczyk

Open Finance

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bernard Waszczyk

Polecane