KLUBY WYSYŁKOWE WALCZĄ O 150 MLN ZŁ

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1998-12-04 00:00

KLUBY WYSYŁKOWE WALCZĄ O 150 MLN ZŁ

Wydawnictwo Prószyńskiego ostro konkuruje z Bertelsmannem

SPRZEDAŻ RAZY DWA: Szybki rozwój oferty naszego klubu pozwoli nam osiągnąć w tym roku obroty rzędu 25 mln zł — zapewnia Grażyna Jerzyk, prezes Klubu Książki Księgarni Krajowej. fot. Małgorzata Pstrągowska

Rośnie konkurencja na wartym 150 mln zł polskim rynku sprzedaży wysyłkowej książek. Najpoważniejsi rywale — Świat Książki i Klub Książki Księgarni Krajowej — zapowiadają ostrą walkę o klientów z małych miejscowości.

Małe miejscowości są dla obu firm tak istotne, bo w dużych miastach rynek książki opiera się głównie na tradycyjnych księgarniach. Konkurenci planują natomiast szybki rozwój, który zapewnić im może tylko dotarcie do odbiorców z niewielkich ośrodków, z reguły pozbawionych księgarni.

Milion dla Niemców

Lider rynku — Świat Książki — klub wysyłkowy wchodzący w skład międzynarodowego wydawnictwa Bertelsmanna — ma już ponad 930 tys. czytelników. W 1997 r. kupili oni książki za ponad 126 mln zł. Firma chce do końca wieku zdobyć w sumie ponad milion odbiorców.

Klub zyskuje nowych członków dzięki intensywnym kampaniom reklamowym, finansowanym w dużej mierze ze środków pochodzących z bardzo bogatej centrali.

Pogoń za liderem

— Sukces naszego klubu wynika przede wszystkim z doświadczenia i wiedzy, jaką zdobyły kluby wydawnictwa Bertelsmanna działające na całym świecie —twierdzi Paweł Szwed, szef public relations Świata Książki.

Tymczasem działający od pięciu lat i należący do wydawnictwa Prószyński i S-ka Klub Książki Księgarni Krajowej, pierwszy polski klub sprzedaży wysyłkowej książek, zanotował w 1997 r. obroty powyżej 13 mln zł. Z jego oferty korzysta ponad 330 tys. czytelników, z tego 32 proc. stanowią mieszkańcy — miast wojewódzkich, a 36 proc. czytelnikcy z małych miasteczek. Do końca 2000 roku KKKK chce skupiać ponad pół miliona klubowiczów.

Przymusowe czytanie

Zasadniczą różnicą między obu klubami jest forma członkostwa. Członkowie obu klubów w ciągu roku otrzymują pięć katalogów. Jednak w Świecie Książki (Bertelsmann) klient — gdy zdecyduje się na pierwszy zakup — musi należeć do klubu przez kolejne dwa lata. Klubowicze Świata Książki muszą też zamówić przynajmniej jedną książkę z każdego katalogu. Jeżeli nie wybiorą żadnej, zostanie im przesłana tzw. książka miesiąca.

W Klubie Książki Księgarni Krajowej (Prószyński) nie ma przymusu robienia zakupów i nikt nie otrzymuje pozycji wcześniej nie zamówionej. Członkostwo w tym klubie wygasa, jeśli przez pół roku klient nie złoży zamówienia.

Założenie własnego klubu sprzedaży książek jest znakomitą formą dystrybucji wydawnictw. Przekonały się o tym zarówno duże, jak i małe firmy wydawnicze. Blisko 70 proc. sprzedaży Klubu Książki Księgarni Krajowej stanowią pozycje wydawnictwa Prószyński i S-ka. Świat Książki — przez nabywanie praw autorskich — wydaje pod własnym szyldem główne pozycje z klasyki literatury. Dzięki takiej formie dystrybucji zarówno wydawnictwo Bertelsmanna, jak i Prószyński i S-ka umacniają swoją pozycję na rynku.