Kolej otrzymała pożyczkę z Banku Światowego
PKP otrzymały z Banku Światowego ponad 100 mln USD pożyczki na okres 15 lat. Pieniądze zasilą program restrukturyzacji i komercjalizacji narodowego przewoźnika.
Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych, rządu polskigo i Banku Światowego 31 maja 2001 r. podpisali umowę pożyczkową na sumę 101 mln USD. Pieniądze będą przeznaczone na pomoc w restrukturyzacji kolei.
Wsparcie reformy
Projekt ten pomoże PKP złagodzić społeczne konsekwencje wynikające z planowanej restrukturyzacji zatrudnienia przez stworzenie pracownikom możliwości wcześniejszego przechodzenia na emeryturę i udostępnienie pakietów socjalnych. Rząd proponuje przeprowadzenie restrukturyzacji, komercjalizację i częściową prywatyzację kolei w okresie 2001-03 r.
Projekt reformy zakłada świadczenie usług transportu kolejowego w sposób odpowiadający potrzebom gospodarki rynkowej, w celu zmniejszenia obciążeń Skarbu Państwa stratami z tytułu działalności PKP oraz przygotowanie systemu transportu w naszym kraju do wstąpienia do Unii Europejskiej.
W ramach tego programu kolej planuje poważną restrukturyzację siły roboczej. Przewiduje zwolnienie około 37 tys. pracowników.
Jeszcze za mało
Celem tego posunięcia jest doprowadzenie do obniżenia kosztów, ułatwienie przejścia do nowej struktury organizacyjnej oraz stworzenie lepszych możliwości prywatyzacji jednostek pomocniczych.
Pożyczka Banku Światowego oprocentowana jest według standardowej stopy pożyczek w euro, w oparciu o LIBOR. Okres spłaty wynosi 15 lat, wliczając w to 5-letni okres karencji.
Całkowity koszt projektu wynosi około 335,3 mln USD. Brakujące 234 mln USD będą pochodzić ze środków rządu polskiego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz innych organizacji międzynarodowych.
Od 1990 roku suma pożyczek z Banku Światowego dla Polski wyniosła ponad 5,6 mld USD.
Marcin Bołtryk
[email protected] tel. (22) 611-62-71