Kolej uruchamia system ACTS...

Marcin Bołtryk
opublikowano: 2001-01-04 00:00

Kolej uruchamia system ACTS...

Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo we współpracy z Przedsiębiorstwem Spedycyjnym Trade Trans uruchomiła nową ofertę, tzw. system ACTS. Transport w tym systemie polega na przewożeniu ładunków w pojemnikach transportowych do przeładunku poziomego. Jak zapewnia Janusz Mincewicz z DKPT Cargo, są to pierwsze tego typu przewozy w Polsce.

— Wiążą one transport kolejowy z drogowym na podobieństwo technologii kontenerowej — wyjaśnia Janusz Mincewicz.

DKPT Cargo dysponuje w tej chwili 11 wagonami do przewozu pojemników w systemie ACTS. Jednocześnie wagony te są pierwszymi tego typu w taborze PKP.

— Mają 20 m długości i 55 ton ładowności. Są wyposażone w 3 obrotowe ramy umożliwiające zamocowanie pojemników. Powstały z przebudowy mało przydatnych platform — dodaje Janusz Mincewicz.

W systemie ACTS pojemniki z towarem dowożone są specjalnymi samochodami do stacji nadania. Tam zostają załadowane na platformy kolejowe i dostarczone do stacji docelowej. Następnie z powrotem przeładowywane są na samochody i dowożone bezpośrednio do odbiorcy. Załadunek i wyładunek pojemników trwa kilka minut i wykonuje go kierowca samochodu. Poza tym system ten nie wymaga budowy terminali.

— Technologia ta ma zastosowanie w Europie Zachodniej przy wywożeniu odpadków komunalnych z dużych miast — zaznacza Janusz Mincewicz.

DKPT Cargo dysponuje łącznie 20 wagonami do transportu w systemie ACTS. MB

...i przewozy zmiennotorowe

Przedsiębiorcy przewożący koleją swoje towary na Litwę mogą liczyć na skrócenie czasu transportu. Dyrekcja kolejowych Przewozów Towarowych Cargo uruchomiła przewozy na Litwę z wykorzystaniem systemu SUW-2000. Są to pierwsze przewozy towarowe PKP, w których na styku torów o różnej szerokości jest wykorzystywany system samoczynnej zmiany rozstawu osi. Wagony wyposażone w wózki z samoczynną zmianą rozstawu kół wjeżdżają na torowe stanowisko przestawcze. Po najechaniu następuje dostosowanie się rozstawu kół do wymaganej szerokości toru. Nie zachodzi konieczność dokonywania przeładunku towarów czy wymiany wagonowych wózków kołowych. Tego typu stanowiska przestawcze znajdują się w Mockavie (Litwa) i na stacji Zamość Bortatycze. Przejazd odbywa się w sposób ciągły z prędkością 5-30 km/h.

— System SUW-2000 jest jednym z naszych atutów w wyścigu o wejście na wschodni rynek przewozów kolejowych. Można go stosować wszędzie tam, gdzie występują różnice w szerokości torów. Polska jest pierwszym krajem w Europie, który w ten sposób pokonał różnicę szerokości torów — mówi Janusz Mincewicz.

Od października 2000 przez Mockavę kursuje pociąg osobowy (relacji Warszawa — Wilno) złożony z wagonów z zestawami do samoczynnej zmiany rozstawu kół. MB