Kolejarze dzielą 12 mld zł z KPO

Stacje towarowe, szerokie i normalne tory, system informacji pasażerskiej oraz cyfrowe nastawnie to najbliższe plany PKP PLK

Dostawcy materiałów budowlanych narzekają na brak zamówień, który jest skutkiem niewielu przetargów na nowe inwestycje. W nieco lepszej sytuacji są wykonawcy, mający w portfelu sporo kontraktów z perspektywy 2014-23.

— Nasz portfel na tle rynku wygląda nieźle, mamy w nim zadania o wartości ponad 1,5 mld zł. Aby jednak nie dopuścić do pogłębienia luki inwestycyjnej oraz cenowej rywalizacji wykonawców, konieczne jest ogłaszanie nowych postępowań już w III-IV kwartale tego roku, a także sprawne ich rozstrzyganie — mówi Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), podkreśla, że z tej perspektywy zostało do ogłoszenia niewiele postępowań, wartości po kilkadziesiąt milionów złotych. Zakłada jednak, że jeśli do końca kwietnia zostanie zaakceptowany krajowy plan odbudowy (KPO), w połowie roku ruszą przetargi o wartości 4-5 mld zł. To pierwszy krok do realizacji zadań m.in. z KPO.

Lista zadań

— Zakładamy w sumie finansowanie z KPO inwestycji o wartości 10-12 mld zł. Dzięki temu będziemy realizować np. zadania na linii E-20 związane m.in. z modernizacją stacji Terespol Towarowy — mówi Ireneusz Merchel.

Jego zdaniem w pierwszym etapie pozwoli to zwiększyć przepustowość szerokiego toru z 14-16 do około 30 pociągów na dobę. Trwają też rozmowy ze stroną białoruską o budowie nowego mostu kolejowego. Jeśli inwestycja się powiedzie, po szerokim torze będzie mogło przejechać nawet 45-50 pociągów.

PKP PLK przygotowują też projekt stacji Biała Podlaska Towarowa. Zamierzają z KPO dofinansować również inwestycje, na które w bieżącej perspektywie nie było wystarczająco dużo pieniędzy, np. na linii Ełk—Korsze. Planowane są również prace na liniach: Skarżysko Kamienna—Sandomierz, Żywiec—Sucha Beskidzka oraz Chabówka—Nowy Sącz.

Kontenery i paliwa:
Kontenery i paliwa:
Dzięki KPO poprawione zostaną możliwości transportu towarowego m.in. z Nowego Jedwabnego Szlaku oraz z krajów ościennych. Orlen np. prowadzi inwestycję w Możejkach, dzięki temu transportem kolejowym może być dostarczanych na polski rynek nawet 2 mln ton paliw rocznie — mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Marek Wiśniewski

Cyfrowe tory

PKP PLK planują także inwestycje związane z cyfryzacją kolei.

— Przygotowujemy się do uruchomienia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na 700 stacjach — mówi Ireneusz Merchel.

Oprócz tego w 40 nastawniach spółka zamierza zamontować zdalne sterowanie dla ponad 100 posterunków kolejowych.

— Nie planujemy budowy dużych, lokalnych centrów sterowania, kosztujących nawet 300-500 mln zł, lecz punktów, gdzie jeden pracownik nastawni będzie korzystał z systemu, który umożliwi mu zarządzanie kilkoma posterunkami. Jeśli przyjmiemy wartość jednego rozjazdu na 1,5 mln zł, to na przygotowanie sprawnego i nowoczesnego zarządzania stacją potrzebnych byłoby kilkanaście milionów złotych — dodaje Ireneusz Merchel.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przykładem małego centrum zdalnego sterowania będzie stacja Augustów. Ireneusz Merchel przyznaje, że jeśli w przyszłości będą modernizowane linie, na których powstaną małe centra zdalnego sterowania, ich dostawcy będą mieć przetarty szlak do budowy także większych lokalnych centrów sterowania. Podkreśla też, że w umowach z dostawcami systemów sterowania są zapisy dotyczące przekazywania kluczy dostępu. W przyszłości nie będzie więc problemów z komunikacją między systemami, co ostatnio się zdarzało.

Okiem eksperta
Fundusz dla regionów
Jakub Majewski
prezes Fundacji ProKolej

Plan realizacji przez PKP PLK punktowych inwestycji, ułatwiających transport towarów zza wschodniej granicy, to dobry kierunek. Nie ma jednak potrzeby finansować go z KPO, bo spółka od lat jest znaczącym beneficjentem funduszy unijnych i ma bardzo duże pieniądze na podobne prace. Lepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie dotacji z KPO na mniejsze projekty i linie regionalne, w tym inwestycje pozostałych zarządców infrastruktury i samorządów oraz program przystankowy. To zadania, które można wykonać sprawnie i szybko, z korzyścią dla wielu pasażerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane