Kolejarze zmienią ceny za perony

opublikowano: 08-09-2019, 22:00

Spółki spod szyldu PKP zmieniają regulaminy, by dostosować się do wyroku TSUE. Z kosztów utrzymania wyłączają perony, co obniży ceny dostępu.

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wszczął postępowanie administracyjne dotyczące regulaminu dostępu do obiektów infrastruktury, opracowane przez PKP oraz należącą do grupy PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście. Dotyczy ono pobierania opłat za perony niezgodnie ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Badając sprawę austriackich kolei, unijny trybunał uznał, że perony stanowią infrastrukturę kolejową podlegającą udostępnieniu w ramach minimalnego pakietu dostępu, a nie usługową. Różnica polega na tym, że za infrastrukturę kolejową można naliczać jedynie opłaty związane z jej użytkowaniem, a za usługową powiększyć je o tzw. rozsądny zysk, np. 10 proc.

Dotychczas kolejowe firmy w ramach dostępu do stacji pasażerskich pozwalały na korzystanie z peronów, jako obiektów infrastruktury usługowej. TSUE zaleca ustalanie w regulaminie opłat za perony i drogi dojścia do nich jak za infrastrukturę kolejową. Powinni do tego zastosować się nie tylko Austriacy, ale także inni europejscy operatorzy kolejowi. PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządzające większością peronów, już usunęły z regulaminu zapisy dotyczące udostępniania peronów, co oznacza, że nie będą kwalifikowane jako obiekty infrastruktury usługowej.

Do wyroku TSUE dostosowuje się też grupa PKP.

— Na stronie internetowej został opublikowany nowy regulamin dostępu przez licencjonowanych przewoźników kolejowych do obiektów infrastruktury usługowej — stacji pasażerskiej. Wprowadzona w nim została zmiana w zakresie wyłączenia z kosztów utrzymania powierzchni służącej do odprawy podróżnych kosztów wszystkich peronów, których zarządcą jest PKP. Ma to wpływ na zmniejszenie stawek jednostkowych określonych w cenniku dostępu — informuje Michał Stilger, rzecznik PKP.

Grupa dokona ponownego wyliczenia wysokości opłat dla przewoźników, uwzględniając wyłączenie wartości dotyczących peronów z kosztów utrzymania powierzchni służącej do obsługi podróżnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu