Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zamknęła konkurs „Internacjonalizacja MŚP”, czyli działanie 1.2 programu Polska Wschodnia. Do agencji wpłynęło 267 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 115 mln zł. Tymczasem w puli jest 50 mln zł. Maksymalna kwota wsparcia projektu wynosi 800 tys. zł.

Obecnie eksperci PARP oceniają złożone przez przedsiębiorców wnioski o dofinansowanie. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na sierpień.
Granty są przeznaczone dla firm, które chcą oferować produkty i usługi na nowych rynkach zagranicznych. W konkursie mogły startować MŚP mające swoją siedzibę w jednym z pięciu województw: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Ponadto każdy wnioskodawca musiał mieć w ofercie co najmniej jeden produkt nadający się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym.
Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, zwraca uwagę, że w tegorocznym konkursie najwięcej wniosków o wsparcie złożyli przedsiębiorcy prowadzący mikro- i małe firmy. Stanowili oni 85 proc. wszystkich wnioskodawców. Większość z nich działa m.in. w branżach: meblarskiej, maszynowej, elektrycznej, budowlanej, spożywczej i kosmetycznej.
– Firmy z makroregionu Polska Wschodnia potrzebują solidnego wsparcia na ekspansję zagraniczną. Granty z programu Internacjonalizacja MŚP pomagają im zdobyć nowe rynki. Tym razem popyt na dotacje ponad dwukrotnie przekroczył możliwości budżetowe konkursu – podkreśla Arkadiusz Dewódzki.
Obecna edycja konkursu jest już ostatnią w kończącej się perspektywie finansowej.
• usługi doradcze związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego
• usługi dotyczące wdrożenia nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów
• udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych
• zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem działalności gospodarczej do ekspansji