Kolejne granty dla firm ze wschodu

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2016-08-04 22:00

W najbliższym konkursie do wzięcia będą dotacje na wzornictwo. W następnym — pieniądze na zagraniczną ekspansję.

Program operacyjny Polska Wschodnia (POPW) daje biznesowi kolejne dotacyjne szanse. Już za miesiąc, 5 września, wystartuje nabór z dotacjami z działania 1.4 „Wzór na konkurencję”. Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z pięciu województw, które obejmuje program (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) będą mogły starać się o maksymalnie 100 tys. zł na przeprowadzenie audytu wzorniczego i stworzenie strategii wzorniczej. To pieniądze tylko na pierwszą fazę działania 1.4.

— Korzyści mogą być jednak znacznie większe, bo realizacja projektu jest przepustką do drugiego etapu wsparcia, w którym można zdobyć nawet 3 mln zł na wdrożenie wskazanych w strategii działań. Wzornictwo to jedno z efektywniejszych narzędzi tworzenia innowacji i osiągania przewagi konkurencyjnej. Dlatego zachęcamy przedsiębiorców, by wykorzystywali jego atuty w prowadzeniu biznesu — podkreśla Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Pierwszym krokiem na drodze do wprowadzenia na rynek innowacji z wykorzystaniem wzornictwa będzie przeprowadzenie audytu wzorniczego, czyli analiza działalności firmy pod kątem jej potencjału i potrzeb wzorniczych. Przedsiębiorca musi pamiętać, że przed złożeniem wniosku o dotację powinien wybrać wykonawcę audytu i podpisać z nim umowę, która będzie realizowana, jeśli projekt dostanie fundusze.

Wnioski można będzie składać do 5 października. Konkurs z dotacjami na drugi etap wciąż trwa — wystartował w maju, a zakończy się w kwietniu przyszłego roku. W obu przypadkach organizatorem zmagań jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. We wrześniu ogłoszony zostanie drugi tegoroczny konkurs z dotacjami z pierwszego etapu działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP”. To okazja dla firm planujących rozszerzenie działalności poza polski rynek.

O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność od co najmniej 12 miesięcy i w skali roku osiągnęli przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 200 tys. zł. Oprócz tego muszą posiadać w swojej ofercie co najmniej jeden własny produkt mogący być przedmiotem sprzedaży zagranicznej. Firmy skorzystają z usług doradczych dotyczących opracowania strategii wejścia na nowe rynki. Specjaliści pomogą im m.in. zdiagnozować potencjał eksportowy produktu. W tym etapie maksymalna dotacja dla firmy to 50 tys. zł. Nabór wniosków będzie trwał od października do listopada. Natomiast w grudniu ogłoszony zostanie konkurs do drugiego etapu, w którym firma może dostać nawet do 500 tys. zł.