Kolejne usługi z programu e-cło

opublikowano: 27-01-2015, 00:00

Służba Celna szykuje jedno okienko dla rozliczeń podatkowych i celnych. Zajmie się nimi izba krakowska.

Nie więcej niż 24 godziny będą trwać kontrole i niezbędne formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych drogą morską do Polski — deklaruje Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej (SC), która koordynuje projekt Porty 24h, realizowany od początku tego roku. Pierwszy miesiąc działalności SC w portach ma być podsumowany i oceniony przez resort finansów z końcem stycznia — wynika z zapowiedzi Jacka Kapicy, przedstawionych podczas poniedziałkowej konferencji „Ułatwienia dla biznesu w środowisku cyfrowym Służby Celnej”. Od tego roku SC odpowiada za koordynację prac wszystkich inspekcji kontrolnych działających w portach, co wynika z ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, tzw. deregulacyjnej, autorstwa resortu gospodarki. Projekt Porty 24h polega na wykorzystaniu informatycznej platformy komunikacyjnej do szybkiej wymiany informacji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami, m.in. stanu zaawansowania kontroli towarów czy weryfikacji przedłożonych dokumentów. Ministerstwo Finansów (MF) planuje wkrótce udostępnić je przedsiębiorcom i agencjom celnym. W tym roku będą też uruchamiane kolejne usługi z programu e-cło. Grzegorz Smogorzewski, radca ministra w MF, zapowiada, że w połowie roku ruszy jedno konto dla poszczególnych należności celnych i akcyzowych. Rozliczeniami będzie zajmować się tylko Izba Celna w Krakowie. Znikną sytuacje, w których nadpłatę odnotowano w jednej izbie, a niedopłatę w innej. Dla tych płatności opracowano tzw. standard przelewu. Jest on gotowy dla należności podatkowych pobieranych przez SC i banki go udostępniają. Dla należności celnych zostanie udostępniony w kwietniu. Przedsiębiorca będzie mógł też zadać pytanie krakowskiej izbie o stan swoich zobowiązań. Wdrożone ponadto zostaną trzy usługi integrujące obsługę online operacji wywozowych, przywozowych i tranzytowych. Dla każdej z nich będzie działał pojedynczy punkt dostępu. W przypadku eksportu e-usługa umożliwia m.in. przedstawienie towaru w innym urzędzie celnym niż urząd, w którym go zgłoszono (podobnie w imporcie) czy w pełni elektroniczne poświadczanie wspólnotowego statusu towarów, a w imporcie — np. e-obsługę czasowego składowania towarów. Według zapowiedzi MF, pojedynczy punkt dostępu do e-usług SC nie pozbawi przedsiębiorców obecnych form komunikowania się z tą służbą drogą elektroniczną. Będą mogli, zależnie od swojego wyboru, korzystać zarówno z e-maili, interfejsu wizualnego, jak i e-formularzy. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu