Kolejny lockdown pogrzebie wiele firm

opublikowano: 09-11-2020, 13:15

Jeśli gospodarka zostanie zamknięta, co czwarta firma przetrwa najwyżej kwartał.

Mikro, małe i średnie firmy mogą nie wytrzymać kolejnego lockdownu – wynika z badania Rejestru Dłużników BIG Info Monitor. 4 proc. ankietowanych firm twierdzi, że w takiej sytuacji da radę przeżyć miesiąc, 7 proc. - najwyżej dwa miesiące, a 17 proc. - trzy. Natomiast 20 proc. będzie w stanie przetrwać pół roku. W ujęciu branżowym największymi pesymistami w tym zakresie są branża transportowa (38 proc.) i usługowa (29 proc.).

Niepewność
Niepewność
– Jedna piąta małych firm w w sytuacji zamknięcia gospodarki przetrwa najwyżej pół roku – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG Info Monitor.

– Ponadto dziś co czwarty przedsiębiorca właściwie nie potrafi przewidzieć, jak długo jest w stanie wytrwać i czy mu się to uda. W badaniu przeprowadzanym pół roku wcześniej tylko 8 proc. ankietowanych deklarowało taką niepewność – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG Info Monitor.

Dwie trzecie przedsiębiorców ma oszczędności, które pomogą im zmierzyć się z kryzysową sytuacją. Jednak co trzecia firma nie ma pieniędzy odłożonych na czarną godzinę.

Posiadanie sporych oszczędności najrzadziej deklarują przedsiębiorcy zajmujący się transportem (10 proc.) - i to w tej branży najwięcej firm (36 proc.) deklaruje, że nie odłożyło żadnej gotówki.

– To tłumaczy pesymizm firm transportowych, jeśli chodzi o szanse na przetrwanie na rynku w warunkach przedłużającego się kryzysu. Także w handlu spore oszczędności na koncie to rzadkość, na dodatek znaczący odsetek firm z tej branży, bo aż 32 proc., przyznaje, że nie ma ani grosza w zapasie – mówi Sławomir Grzelczak.

Największą rezerwą finansową mogą pochwalić się firmy średnie, wśród których 25 proc. deklaruje, że ma spore oszczędności. W przypadku małych firm poduszką finansową dysponuje 15 proc. podmiotów, a wśród mikro jedynie 13 proc.

Z badania wynika także, że rządowe programy pomocowe trafiły do 76 proc. firm z sektora MŚP. Najczęściej do mikroprzedsiębiorstw (81 proc.) i małych firm (79 proc.), a najrzadziej do średnich spółek (65 proc.). Jeśli chodzi o branże, to najrzadziej z pomocy korzystali usługodawcy, a najczęściej sektor transportowy (82 proc.).

Bez rządowego wsparcia szczególnie trudno będzie przetrwać właśnie przewoźnikom. Aż 15 proc. takich firm twierdzi, że koniec pomocy oznacza dla nich bankructwo.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane