Kolejowa wiosna nadejdzie w grudniu

opublikowano: 04-09-2014, 00:00

Nowy rozkład jazdy ma być jakościowym skokiem kolei. Kluczowy będzie start pendolino

Od początku Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju problemy transportu, w tym kolei, zawsze są tematem jednej lub nawet kilku debat. Tegoroczny panel, zatytułowany „Tak! Zmieniona grupa PKP 2012–14”, zgromadził pierwszy garnitur decydentów.

GENERAŁOWIE BEZ MUNDURÓW: W dawnych czasach kolejarska wierchuszka nosiła galowe uniformy. Obecni prezesi są „bankomatami” — jedynym elementem umundurowania jest logo w klapie marynarki. Podczas krynickiego forum doszedł jeszcze identyfikator. Od lewej: Adam Purwin, Jakub Karnowski i Marcin Celejewski.
[FOT. WM]

Pojawili się: Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju nadzorujący kolej; Jakub Karnowski, prezes grupy PKP; Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK; Adam Purwin, prezes PKP Cargo; Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity. Daty w tytule panelu zostały wybrane nieprzypadkowo, jako że ponad dwa lata temu rozpoczęła się generalna wymiana kierownictwa PKP — zarówno grupy, jak i najważniejszych spółek.

Dorobek dwulecia 2012–14 stał się obecnie lejtmotywem polityki informacyjnej kolei. Jedynie wiceminister Zbigniew Klepacki jest stażowo znacznie młodszy — powołany został w styczniu 2014 r. Podkreślił, że akceptuje kierunki zmian w PKP postępujących od dwóch lat, ale na pewno jest daleki od „uwielbienia”, zdając sobie sprawę z ogromu pracy.

Ludzie spoza układu

Kolejowa strategia opiera się na czterech filarach:

klient — postrzegany podmiotowo, a nie jako statystyczna masa pasażerska;

inwestycje — odrabianie zapóźnienia inwestycyjnego, wymiana zdegradowanej infrastruktury i taboru;

bezpieczeństwo — w statystykach europejskich Polska wypada źle i choć przyczyny są podobne, jak w ruchu drogowym, to wypadki na kolei są zdecydowanie groźniejsze; korporacja — wymiana kierowniczej kadry kolejowej z urzędniczej na menedżerską.

Jakub Karnowski stwierdził, że po objęciu prezesury grupy przeżył niejedno zaskoczenie. Zdumiało go przede wszystkim funkcjonowanie kolejowych spółek — niemal niezależne, a nawet nacechowane rywalizacją między prezesami. Naprawa tej paraliżującej PKP sytuacji wymagała zmian przede wszystkim mentalnych i sięgnięcia po fachowców z rynku, spoza układów kolejarskich. Zadaniem postawionym przed nowymi zarządami jest łączenie misji społecznej tak szczególnego środka transportu z nieubłaganymi zasadami rachunku ekonomicznego. Nowi szefowie zostali ochrzczeni przez kolejarskich związkowców nieufnie „bankomatami”. Partnerstwo jest niełatwe, ale od stycznia 2013 r. sieci PKP jednak nie dotknęła żadna wielka akcja strajkowa.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

80 proc. szans

Najważniejszym terminem w najnowszych dziejach PKP staje się północ z soboty na niedzielę 13/14 grudnia2014 r. Razem z nowym rozkładem jazdy Intercity ma uruchomić na przebudowanych przez PLK szlakach nowe połączenia z Warszawy: dzięki odnodze z Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do zaledwie 3.40 godz. ma się skrócić podróż do Wrocławia, a w niecałe 3 godz. pociąg ma mknąć zbudowaną od nowa trasą do Gdańska. Po ukończeniu remontów CMK skrócą się także podróże do Krakowa i Katowic, chociaż do rozkładowych norm sprzed trzydziestu lat te przejazdy jeszcze nie wrócą. Ten jakościowy skok na kilku sztandarowych szlakach nosi kryptonim „Pendolino”.

Prezes Karnowski od razu zastrzegł, że rozpoczęcie przez legendarny włoski pociąg służby w barwach PKP od 14 grudnia wcale nie jest pewne na 100 proc. Uwzględniając obecną fazę ciężkiego procesu homologacji realnie ocenił prawdopodobieństwo na 80 proc. W kwestii sporu z producentempowtórzył stanowisko strony kolejowej, że działania Alstomu zmierzają po prostu do uzyskania lepszej pozycji w postępowaniu arbitrażowym.

Do Krakowa? Jak najbardziej

Ambitny program inwestycyjny, który w obszarze infrastruktury realizowany będzie przez PLK, związany jest z uruchomieniem pieniędzy z unijnej perspektywy finansowej 2014–20. Kolej potraktowana w niej została zdecydowanie lepiej, niż w bardzo ubogiej dla niej 2007–13, której rozliczanie jeszcze trwa. Prezes Remigiusz Paszkiewicz zadeklarował, że przygotowywana dokumentacja przetargowa obejmuje ponad dwadzieścia znaczących projektów. Niezależnie od przebudowy szlaków wielkie zakupy nowegotaboru przez Intercity zadeklarował prezes Marcin Celejewski.

Paneliści wypełnili niemal cały czas, na dwa symboliczne pytania z sali zostały niemal sekundy. Prezesi nie ukrywali, że zdają sobie sprawę, iż gdyby mikrofon z ich rąk powędrował choćby na ulice Krynicy-Zdroju, wypowiedzi mieszkańców dałyby zupełnie inny obraz kolei. A już na pewno nikt nie doceniłby znaczenia akurat roku 2012. Autor niniejszego tekstu na samym końcu na forum zadał pytanie, czy ktokolwiek z najwyższych kolejowych decydentów odbył jakiś odcinek podróży z Warszawy do Krynicy-Zdroju… pociągiem! Pozytywnie odpowiedział Adam Purwin, prezes giełdowego PKP Cargo: „Do Krakowa jak najbardziej”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane