Komisja ds. kontroli chce debaty sejmowej na temat transportu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 15-12-2005, 18:43

Sejmowa komisja do spraw kontroli państwowej wystąpi do marszałka Sejmu o zwołanie debaty na temat stanu i rozwoju transportu drogowego i kolejowego w Polsce.

Sejmowa komisja do spraw kontroli państwowej wystąpi do marszałka Sejmu o zwołanie debaty na temat stanu i rozwoju transportu drogowego i kolejowego w Polsce.

W czwartek komisja zapoznała się z wynikami kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990 - 2004. Informacja powstała na podstawie 45 kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w latach 1990-2004.

Jak powiedział posłom prezes NIK Mirosław Sekuła, Polska staje się korkiem komunikacyjnym Europy. Szlaki transportowe, nowo budowane autostrady i drogi szybkiego ruchu zaczynają omijać nasz kraj.

"Rozwój gospodarczy odbywa się wzdłuż szlaków komunikacyjnych. Jeżeli przeanalizuje się rozmieszczenie największych inwestycji w ostatnich latach w naszym kraju to zauważymy, że są one lokalizowane wzdłuż sprawnych ciągów komunikacyjnych" - powiedział Sekuła.

Spośród linii kolejowych tylko 5 proc. spełnia standardy europejskie. Stosunkowo bezpieczny transport kolejowy został wyparty przez transport samochodowy. Nastąpiło znaczne pogorszenie bezpieczeństwa komunikacyjnego, mówił posłom prezes NIK.

"Większość krajów Unii Europejskiej przeznacza od 0,5 do 1,5 proc. PKB na utrzymanie i modernizacje dróg. My, z ogromnymi zapóźnieniami, przeznaczamy na ten cel tylko 0,3 PKB. Jesteśmy pod tym względem na szarym końcu w Unii Europejskiej" - powiedział prezes NIK.

Na koniec 2004 roku udział polskich autostrad o łącznej długości 552 km w ogólnej długości dróg publicznych o twardej nawierzchni stanowił 0,21 proc., czyli 10 razy mniej niż w krajach Unii Europejskiej. Jeszcze niższy był udział dróg ekspresowych - wynosił 0,1 proc., powiedział Sekuła.

NIK krytycznie oceniła funkcjonowanie systemu koncesyjnego w budowie i eksploatacji autostrad w Polsce.

Informację w wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004 zaprezentowano również dziennikarzom 8 grudnia.

Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek powiedział wówczas dziennikarzom, że system koncesyjny w świetle raportu NIK jest oceniony w sposób zasadniczo negatywny - jako ten, który przyniósł raczej więcej "szkód, opóźnień, niekonsekwencji".

"Jako minister transportu i budownictwa w dużej części podzielam tę analizę z wnioskami NIK" - powiedział Polaczek. Zapowiedział, że w styczniu w Sejmie będzie miała miejsce debata transportowa.

Jego zdaniem, na krytykę zasługuje fakt, że w 2005 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie umiała wydać ponad miliarda złotych na budowę dróg.

Polaczek zapowiedział, że w przyszłym roku kwota na inwestycje kolejowe przekroczy sumę 500 mln zł, po raz pierwszy znajdują się środki na utrzymanie infrastruktury kolejowej, którymi zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane