Komisja Europejska łagodzi stanowisko ws. EURO 7

  • PAP
opublikowano: 20-04-2021, 19:12

Po protestach branży motoryzacyjnej, KE łagodzi nową normę emisji spalin – EURO 7, która ma wejść w 2025 roku - wskazuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Dodaje, że wstępna propozycja KE mogłaby doprowadzić do „zabicia” silników spalinowych.

fot. Bloomberg

Jak przypomniało Stowarzyszenie, od 1 stycznia tego roku obowiązuje norma EURO 6d, która przewiduje, że dopuszczalny poziom emisji pojazdów osobowych to 95 g/km. Europejski legislator już pracuje nad kolejną normą – EURO 7, która miałaby wejść w 2025 roku. Według pierwotnych założeń byłaby ona kilkukrotnie surowsza, co nie pozostało bez szerokiego odzewu branży i jej organizacji. Uznały one, że EURO 7 w pierwotnym kształcie doprowadzi do „zabicia” silników spalinowych.

Jak zaznaczył dyrektor ds. Prawnych i Przemysłu w SDCM Tomasz Bęben, unicestwienie silników spalinowych nie spowoduje poprawy dla środowiska, ani nie jest drogą prowadzącą do neutralności klimatycznej.

"Wręcz przeciwnie, pojawia się coraz więcej głosów, że eliminacja silnika spalinowego na obecnym etapie mogłaby spowodować wzrost emisji, nie mówiąc już o katastrofalnym wpływie na firmy z branży motoryzacyjnej czy zatrudnionych w niej pracowników" - wskazał.

Dodał, że jest to jedna z najważniejszych europejskich gałęzi przemysłowych, kluczowa dla naszej gospodarki.

W jego ocenie dane potwierdzają, że samochody spełniające aktualną normę EURO 6d są bardzo czyste i wręcz emitują mniej spalin niż wynoszą limity. "Nie powinniśmy więc zamykać możliwości dalszego rozwijania technologii silników spalinowych, nawet jeśli uznajemy, że finalnie to napędy elektryczne doprowadzą nas w 2050 roku do osiągnięcia neutralności klimatycznej" – podkreślił.

Według Stowarzyszenia, sprzeciw wobec wyśrubowania nowej normy emisji spalin przyniósł efekt, ponieważ ostatnie doniesienia są dla motoryzacji bardziej optymistyczne i wydaje się, że kres silników spalinowych został odroczony.

"Grupa doradcza Komisji Europejskiej – AGVES (Advisory Group on Vehicle Emission Standards) przyznała, że pierwotne założenia EURO 7 były technicznie nie do spełnienia" - dodał Bęben.

Jak zaznaczył, zmiana rekomendacji nie oznacza, że przemysł motoryzacyjny może spać spokojnie. Norma EURO 7 ma być surowsza niż EURO 6d, choć będzie bardziej jej kontynuacją niż rewolucyjnie nowym standardem, ale umożliwi dalszy rozwój i ulepszanie silników spalinowych - wskazał.

Przedstawiciel SDCM wyjaśnił, że ostateczny kształt normy nie został jeszcze ustalony i dużo może się jeszcze zmienić, ale optymistyczne jest to, że Komisja Europejska potwierdziła, że walczy z emisją, a nie konkretnymi napędami i zapowiada współpracę z branżą w celu określania tego, co jest wykonalne z technicznego punktu widzenia.

Zaznaczył ponadto, że jest to też dobra wiadomość dla polskiej branży motoryzacyjna, która ściśle współpracuje z partnerami z Niemiec postrzegającymi wprowadzenie normy EURO 7 jako katastrofę gospodarczą.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych tworzy 154 firm przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, zatrudniających 300 tys. pracowników. SDCM należy do największych europejskich organizacji związanych z sektorem części motoryzacyjnych – CLEPA i FIGIEFA.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane