Komórka umożliwia zarządzanie kontem
Nowe możliwości korzystania z usług bankowych
W jaki sposób świadczyć usługi przez Internet, zapewniając z jednej strony pełne bezpieczeństwo przepływu informacji, z drugiej pozyskując w ten sposób jak największą grupę klientów — to problem, który stara się rozwiązać większość polskich banków.
Ostatnio jednym z częściej pojawiających się słów, a raczej skrótów, używanych gdy bank zamierza zaoferować obsługę klientów przez Internet, jest WAP, czyli protokół aplikacji bezprzewodowych. Ma on umożliwić właścicielom telefonów komórkowych korzystanie z internetowego konta.
Tylko PC
Obecnie konta osobiste oferowane w Internecie stanowią dla większości instytucji finansowych, które wprowadziły taką usługę, tylko niewielką część dostępu klientów do usług bankowych. Wymaga to bowiem, by klient posiadał stały dostęp do komputera klasy PC i modemu. Internet natomiast ma spełniać rolę samoobsługowej placówki bankowej, dlatego instytucje finansowe muszą w jakiś sposób zaadaptować go do potrzeb masowego odbiorcy. Nie nastąpi to dopóty, dopóki ten typ obsługi nie będzie dostępny dla szerokiej grupy ludności. Niezbędne jest więc w tym celu wykorzystanie urządzeń bardziej poręcznych niż komputer osobisty. W dodatku muszą być one dostępniejsze i musi być możliwość korzystania z nich z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Idealnie nadają się do tego telefony komórkowe.
Komórki
Już teraz stają się one jednym z ważniejszych kanałów dystrybucji usług bankowych. Wiele sieci telefonii bezprzewodowej już wprowadza standard WAP, by umożliwić swoim klientom korzystanie z Internetu. Dzięki temu właściciel telefonu ma dostęp do mikroprzeglądarki. Może uzyskiwać potrzebne mu informacje w sposób zbliżony do wykorzystania klasycznych przeglądarek.
Banki i domy maklerskie, które już udostępniły ten sposób obsługi, lub w najbliższym czasie zamierzają udostępnić, oferują możliwość sprawdzania salda, historię rachunku, wydawanie i anulowanie zleceń, wydawanie dyspozycji przelewu, uzyskiwanie danych o kursach giełdowych, kursach walut, przegląd oprocentowania kredytów i depozytów itp.
Zaletą tej oferty jest dostęp przez 24 godziny na dobę z każdego miejsca, w którym odbiera telefon komórkowy. W dodatku informacje przekazywane są w czasie rzeczywistym — on-line, przy zachowaniu bezpieczeństwa przepływu danych.
SMS-y
Obecnie jednak nie wszystkie banki są już przekonane do WAP. Inne nie mają jeszcze systemów informatycznych pozwalających na świadczenie tego typu usług. Dlatego kilka instytucji finansowych doceniając rozwój telefonii komórkowej wprowadza system komunikacji z klientem przez SMS.
Citibank np. tą drogą informuje o zmianach stanu zadłużenia kart kredytowych.
Bank Przemysłowo-Handlowy natomiast w ramach systemu obsługi internetowej Sez@m wprowadził dla posiadaczy przenośnych telefonów BPH SMS. Poszerza też zakres dostępu do produktów dla klientów preferujących bankowość internetową. Mogą już oni zakładać lokaty terminowe i dynamiczne, uzyskiwać informacje o rachunkach kredytowych oraz saldzie i obrotach na rachunkach depozytowych, a także zamawiać i zastrzegać karty płatnicze. Natomiast klienci posiadający telefony komórkowe mogą dzięki SMS uzyskać informacje o saldzie, o odrzuceniu przelewu złożonego drogą elektroniczną np. w przypadku braku środków na rachunku i o utrzymywaniu się zadłużenia przeterminowanego.
Beata Tomaszkiewicz
USŁUGI: Klient biura maklerskiego jest w stanie: sprawdzić stan swoich rachunków, złożyć i anulować zlecenie, wydać dyspozycję przelewu, zapoznać się z serwisem.
Okiem eksperta