Kompania Piwowarska może zostać liderem

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-10-29 00:00

W trzecim kwartale tego roku Kompania Piwowarska sprzedała o 200 tys. hl piwa więcej niż Grupa Żywiec. Uzyskany wynik pozwolił poznańskiej spółce na zrównanie poziomu sprzedaży z Grupą Żywiec. Zdaniem analityków, w tym roku możliwa jest zmiana lidera piwnego rynku.

Według danych zawartych w raporcie Piwochmielu, branża piwna w III kw. 2001 ulokowała na rynku 7,35 mln hl piwa, czyli o 5,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2000.

Z zestawienia wyraźnie widać, że tegoroczne miesiące lipiec, sierpień i wrzesień, najlepiej wykorzystała Kompania Piwowarska, sprzedając w tym okresie ponad 2,43 mln hl piwa, czyli o 200 tys. hl piwa więcej niż najgroźniejszy na rynku konkurent spółki z Poznania, czyli Grupa Żywiec (browary Leżajsk, Warka, EB i Żywiec). O ile jeszcze w lipcu Żywiec sprzedał 845 tys. hl piwa, a więc o około 30 tys. hl więcej niż Kompania Piwowarska, o tyle w następnych dwóch miesiącach sprzedaż piwa produkowanego przez KP (Lech i Tychy) nabrała przyspieszenia. W sierpniu sprzedaż piwa spółki wyniosła prawie 950 tys. hl, podczas gdy Żywca zaledwie 860 tys. hl.

Do jeszcze większej dysproporcji w sprzedaży doszło we wrześniu. W tym miesiącu Kompania Piwowarska zdołała ulokować na rynku prawie 670 tys. hl piwa, podczas gdy Grupa Żywiec sprzedała niewiele ponad 530 tys. hl piwa.

To przede wszystkim dobre wyniki KP w sierpniu i wrześniu (rekordowe w historii firmy) i słabsze Żywca w tych miesiącach spowodowały, że dystans pomiędzy tymi firmami po III kwartałach tegorocznej sprzedaży zmniejszył się do zera.

— Pomimo kulejącej sprzedaży piwa Tyskiego, Kompania Piwowarska dobrze radzi sobie na rynku. Jeżeli firma nie podniesie w najbliższym czasie cen w hurcie na swoje piwo, to można się spodziewać jeszcze w tym roku zmiany na pozycji lidera. Jeżeli jednak ceny zostaną utrzymane, to pomiędzy KP i Grupą Żywiec powinna zostać zachowana równowaga sprzedażowa z lekkim wskazaniem na Żywca — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.

Obie firmy sprzedały przez dziewięć miesięcy tego roku po mniej więcej 6 mln hl piwa. Wyniki uzyskane zarówno przez KP, jak też Żywca w samym III kw. wskazują, że dwie największe grupy piwne, kontrolujące niemal 63 proc. piwnego rynku, w tym okresie zanotowały wzrosty sprzedaży. KP o blisko 330 tys. hl piwa, a Żywiec o 100 tys. hl piwa w porównaniu do III kw. 2000.

Trzeci producent piwa na rynku, czyli tworząca się właśnie grupa Carlsberg Okocim, podobnie jak Żywiec nie w pełni wykorzystała III kw. Okocim, Piast, Bosman i Kasztelan sprzedały w tym okresie o ponad 60 tys. hl piwa mniej niż w analogicznych miesiącach roku poprzedniego. Również sam Okocim nie wykonał zeszłorocznego planu. Firma z Brzeska w lipcu sprzedała około 154 tys. hl piwa, w sierpniu 168 tys. hl, a we wrześniu ponad 93 tys. hl złotego trunku. Wynik ten, czyli około 415 tys. hl piwa, był o 35 tys. hl niższy od uzyskanego przez spółkę w III kw. 2000. Po trzech kwartałach Kompania Piwowarska oraz Grupa Żywiec ulokowały na rynku po około 6 mln hl piwa. Cała branża sprzedała w tym czasie ponad 19,15 mln hl piwa, czyli o niecałe 2 proc. więcej niż w porównywalnym okresie roku 2000.