Kompania Węglowa uruchomiła sieć dilerską

01-03-2007, 11:51

Od czwartku sprzedażą najpopularniejszych wśród indywidualnych odbiorców gatunków węgla z Kompanii Węglowej zajmuje się 121 autoryzowanych dilerów. To efekt wdrożenia nowej strategii marketingowej, zakładającej m.in. stworzenie profesjonalnej sieci dilerskiej w całej Polsce.

"Jesteśmy firmą produkcyjną, a nie handlową. Autoryzowana sieć sprzedawców daje możliwość powierzenia handlu wyspecjalizowanym firmom, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad jakością produktu i zasadami sprzedaży" - powiedział w czwartek PAP rzecznik Kompanii, Zbigniew Madej.

Dilerzy mają odbierać z kopalni niemal całość tzw. węgla grubego i średniego, służącego do opalania kotłów w domach czy lokalnych kotłowniach. To ponad 4 mln ton węgla rocznie. Diler musi kupić miesięcznie co najmniej 3 tys. ton węgla, czyli ilość odpowiadającą pojemności 50 wagonów kolejowych.

Rozłożenie sprzedaży sukcesywnie w ciągu całego roku ma w dużej części zlikwidować problem wielodniowych kolejek ciężarówek, które ustawiają się przed kopalniami w sezonie grzewczym. Węgiel nadal będzie można kupić bezpośrednio w kopalni, ale możliwa jest sytuacja, że go tam nie będzie, bo realizując zobowiązania wobec dilerów kopalnia może nie kierować już węgla do bezpośredniej sprzedaży.

Dilerzy będą mogli liczyć na upusty cenowe oraz gwarancję ceny w danych okresach. Oznacza to, że diler już dziś wie, ile zapłaci za węgiel pod koniec roku, w przyszłym sezonie grzewczym. Kompania ma stale monitorować zarówno ceny i zasady sprzedaży węgla u dilerów, jak i jego jakość.

"Wdrożony zostanie system zarządzania siecią sprzedaży, dzięki któremu będziemy mieć pełne informacje m.in. o stanie zapasów węgla u dilerów, zamówieniach itp. Za jakiś czas ruszy infolinia, gdzie będzie można zamówić węgiel z najbliższego składu. Chcemy, aby z czasem przy dilerach powstała również sieć transportowa, służąca dostarczaniu węgla do odbiorców" - powiedział rzecznik.

Nabór dilerów trwał kilka miesięcy. Firmy musiały wykazać się dobrą sytuacją finansową i odpowiednim zapleczem technicznym. Sprawdzano też, czy członkowie ich zarządów nie byli wcześniej karani. Aby kupić węgiel, dilerzy muszą wnieść przedpłatę. Umowy zabraniają im kupowania, oprócz węgla grubego i średniego, także miału węglowego, chyba, że robią to na zamówienie konkretnego klienta. Chodzi o to, aby wykluczyć mieszanie gorszych i lepszych gatunków węgla, na niekorzyść klienta.

W ofercie dilerów będą też ekologiczne gatunki węgla, nadające się do spalania w nowoczesnych kotłach. Docelowo odbiorcy mają mieć możliwość zakupu za pośrednictwem dilera w dowolnym miejscu w Polsce zarówno kotła, jak i paliwa, z możliwością jego systematycznego dowozu do domu.

Nowa strategia marketingowa dotyczy przede wszystkim sprzedaży węgla na potrzeby niewielkich odbiorców. Z dużymi klientami, m.in. z sektora energetycznego, Kompania zawiera długoterminowe umowy, bez udziału pośredników. Na podobnych zasadach mają być zawierane umowy z zagranicznymi partnerami, m.in. czeskim CEZ-em.

Przedstawiciele górniczych związków s ostrożni w ocenie nowej strategii sprzedaży. Boją się sytuacji - jak mówił szef jednego ze związków w kopalni "Piast" Waldemar Bartz - że korzystający z upustów pośrednicy zdominują rynek i będą dyktować ceny, a punkty sprzedaży kopalniach będą świecić pustkami. Kompania uspokaja, że uporządkowanie sprzedaży w postaci autoryzowanej sieci będzie dla niej korzystne, a konkurencja zapobiegnie dowolnemu kształtowaniu cen przez dilerów. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kompania Węglowa uruchomiła sieć dilerską