Komputery znalazły się pod kreską

Koniec roku nie przyniósł ożywienia. Sprzedaż komputerów nad Wisłą spadła o 10 proc.

Na rynku komputerów cały ubiegły rok stał pod znakiem gwałtownego spadku sprzedaży. Tempo, w jakim topniał ten segment rynku IT, było zastraszające. Było to kilkanaście procent w porównaniu z 2012 r. W IV kw., który tradycyjnie jest okresem żniw w branży elektroniki, negatywny trend był kontynuowany — z podsumowania firmy badawczej IDC wynika, że w końcu ubiegłego roku Polacy kupili o 10 proc. mniej komputerów niż rok wcześniej.

Jest to wynik nieco lepszy od osiągniętego w poprzednich kwartałach 2013 r., ale poprawa nie jest jednak zasługą zakupów przedświątecznych indywidualnych klientów. W grudniu ożywił się rynek publiczny, dzięki któremu segment komputerów stacjonarnych zamknął rok na małym plusie (łącznie w całym roku sprzedaż PC-tów wzrosła o 2 proc. i wyniosła 902 tys. sztuk).

Według IDC, największe znaczenie miała seria kilku dużych przetargów publicznych, jak np. zakup przez ZUS 13 tys. komputerów stacjonarnych. Natomiast dla notebooków święta Bożego Narodzenia nie okazały się tak łaskawe. Ich sprzedaż spadła o 15 proc. i wyniosła zaledwie 593 tys. sztuk.

— Te spadki są z powodzeniem rekompensowane przez wzrost sprzedaży tabletów. Dotyczy to zarówno liczby sprzedawanych urządzeń, jak i ich wartości — mówi Damian Godos, analityk IDC Polska. Największym dostawcą komputerów do Polski jest chińskie Lenovo. W IV kw. sprzedało ponad 177 tys. komputerów, co dało mu prawie 30-procentowy udział w rynku.

Drugie miejsce zajął Asus, trzecie zaś HP. IDC zwraca uwagę, że inny gigant na rynku elektroniki — IT — skoncentrował się na rynku tabletów i odpuszcza sprzedaż komputerów. To pozwoliło innym producentom zająć jego miejsce. IDC nie ma dobrych prognoz dla polskiego rynku.

Zdaniem Damiana Godosa, sprzedaż komputerów nadal będzie spadała. Nie będą to jednak już spadki o kilkanaście procent z uwagi na efekt bazy. Producenci i dystrybutorzy nie powinni jednak tego odczuć. Oprócz tabletów szybko rosnącym rynkiem jest także segment smartfonów. Te dwa urządzenia z powodzeniem wypierają z polskich domów tradycyjny komputer. W obu tych segmentach coraz mocniej rozpychają się polskie firmy. Urządzenia z ich logo, które są montowane w chińskich fabrykach, ważą coraz więcej w rynku tabletów i smartfonów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Komputery znalazły się pod kreską