Koniec komunizmu w turystyce

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 05-08-2009, 00:00

Wolna amerykanka na rynku usług turystycznych ma się ku końcowi. Dla części biur to może być ostatni rok.

Najwięksi chcą wyczyścić rynek z firm, które psują im reputację

Wolna amerykanka na rynku usług turystycznych ma się ku końcowi. Dla części biur to może być ostatni rok.

Przerwany urlop, koczowanie w hotelu lub na lotnisku, stracone pieniądze — jest szansa, że to już ostatni taki sezon w Polsce. Polska Izba Turystyki (PIT) zaproponowała stworzenie Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych. Mógłby on zakazać działalności w przypadku, gdy sytuacja biura budzi poważne wątpliwości. Dzięki temu z rynku wreszcie znikną firmy-krzaki.

— Musimy kiedyś zrobić porządek i wyczyścić rynek z firm, które psują nam reputację. Nie możemy dłużej akceptować błędnego koła: biedny, bo głupi, a głupi, bo biedny. Podobnie jak przy przejściu z komunizmu na demokrację, zapłacimy za to pewną cenę. Może się zdarzyć, że ktoś celowo zbankrutuje w obawie, że w nowych warunkach nie mógłby funkcjonować. Ale będziemy się starać temu przeciwdziałać. Dziś nie mamy po prostu innego wyjścia — mówi Jan Korsak, prezes PIT.

Komisja Europejska zobowiązała Polskę do dostosowania do końca tego roku przepisów do unijnych wymogów, szczególnie dyrektywy 90/314 w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek. Najważniejszy punkt ma zapewnić klientowi pełne zabezpieczenie w przypadku upadku biura. Dziś branża turystyczna jest jedną z tych, w których można latami funkcjonować z ujemnym kapitałem własnym, nie składając sprawozdań finansowych i nie płacąc podatków.

Zysk? Był

Sprawdziliśmy w Infoveriti, która publikuje dane z KRS. Za 2008 r. brakuje np. wyników Exim Tours, Viva Club, Oasis Tour, Sun Fun Holidays czy Selectours. Ten sam portal pokazuje, że są już sprawozdania m.in. Itaki, Ecco Holiday, Triady czy Neckermanna. Przedstawiciele Selectours i Sun Fun zapewnili jednak, że sprawozdania zostały złożone. Oasis Tour zapowiada, że stanie się to po zatwierdzeniu przez zgromadzenie udziałowców zaplanowane na 21 sierpnia.

— Złożymy sprawozdanie w ustawowym terminie. Po wykonaniu audytu przez biegłego rewidenta będzie można ustalić wynik finansowy — zapewnia z kolei Mohammed Ellili, prezes Exim Tours.

Skoro nie wszystkie duże znane biura trzymają się terminów, to aż strach pomyśleć, co dzieje się z małymi. Według Infoveriti, biuro Kopernik założone w 2002 r. nigdy nie złożyło sprawozdania!

Z przyszłych wpłat

Kolejny problem, który — zdaniem przedstawicieli większych biur podróży należy rozwiązać przy tworzeniu funduszu — to prowadzenie działalności z ujemnymi kapitałami. Na koniec 2007 r. ujemny kapitał własny miały m.in. Exim Tours (-6,1 mln zł) czy Oasis Tour (-1,4 mln zł). Nie wiadomo, czy w przypadku Oasis Tour sytuacja poprawiła się (bo nie ma jeszcze sprawozdania). Zarząd firmy jest za granicą, a pracownicy nie mieli upoważnienia do przekazywania informacji. W przypadku Exim Tours można wytłumaczyć kłopoty z kapitałem: to strata związana z zainwestowaniem 18 mln zł w przewoźnika Prima Charter, który zbankrutował.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W ocenie spółki zysk z 2008 r. sięgnie 2 mln złotych, zaś ujemny kapitał własny zmniejszy się do -2 mln. Na koniec 2009 r. kapitał własny znowu będzie dodatni — mówi szef Exim Tours.

Ale to wyjątek. A jeśli firma weszła w trudny, 2009 rok z ujemnym kapitałem, to z czego pokryje ewentualne straty? Chociaż ubiegły rok był dla branży jeszcze dość dobry, to ten jest przecież znacznie gorszy — według ekspertów liczba klientów wyjeżdżających na zagraniczne wycieczki zorganizowane spadnie z 1,65 mln do 1,5 mln. Tymczasem już w 2008 r. Orbis Travel stracił 5,7 mln zł, a grupa Rainbow Tours (czyli touroperator w Polsce i na Ukrainie plus kilka spółek zależnych) — prawie 8,6 mln zł. Należy jednak pamiętać, iż Rainbow Tours dysponuje kapitałem zapasowym wysokości 23 mln zł.

Pojawia się i znika

Jest jeszcze jeden ważny problem na rynku turystycznym.

— Nierzetelne biura mają zdolność do permanentnego odradzania się — mówi Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours.

Z informacji "PB" wynika, że likwidację spółki planowało też kierownictwo Kopernika, ale licząc na dobry rok, tego nie zrobiło. Natomiast pod koniec 2008 r. wniosek o likwidację złożyło warszawskie biuro Pegas Touristik, które już na początku 2009 r. odrodziło się jako Pegas Touristik Poland.

— Spółki nie są powiązane kapitałowo. Byłem kierownikiem w Pegas Touristik z Warszawy. Właściciel tego biura zgodził się, żebym użył tej nazwy. Pegas Touristik Poland z Katowic w tym momencie nie prowadzi działalności, choć mamy pozwolenie i ubezpieczenia — mówi Irfan Kilic, prezes Pegas Touristik Poland.

Irfan Kilic był prokurentem Pegas Touristik, to on złożył wniosek o likwidację spółki, to on podpisał się pod ostatnim sprawozdaniem złożonym przez firmę. Wynika z niego, że na koniec 2006 r. firma miała -1,4 mln zł ujemnego kapitału i pół miliona straty. Jednak i w takich przypadkach można — przy odpowiednich zapisach — sprawić, by fundusz ukrócił nieuczciwą działalność.

— Fundusz powinien mieć instrumenty, dzięki którym będzie monitorować firmy, sprawdzać założycieli i powiązania kapitałowe — mówi Jan Korsak.

4 mld zł

Tyle szacunkowo był wart rynek zorganizowanych wycieczek zagranicznych w 2008 r.

1,45 mln

Tyle osób wyjechało na wycieczki czarterowe.

200 tys.

Tyle osób wyjechało na zagraniczne wycieczki autobusowe.

1,5 mln

Tyle osób skorzysta ze zorganizowanych wycieczek zagranicznych w tym roku.

Źródło: "PB"

Małgorzata Grzegorczyk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane