Najwięksi z branży turystycznej chcą
wyczyścić rynek z firm, które psują im reputację. Dla części biur to może być
ostatni rok.
Przerwany urlop, koczowanie w hotelu lub na lotnisku, stracone pieniądze —
jest szansa, że to już ostatni taki sezon w Polsce. Polska Izba Turystyki (PIT)
zaproponowała stworzenie Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych. Mógłby on zakazać
działalności w przypadku, gdy sytuacja biura budzi poważne wątpliwości. Dzięki
temu z rynku wreszcie znikną firmy-krzaki.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Najwięksi z branży turystycznej chcą
wyczyścić rynek z firm, które psują im reputację. Dla części biur to może być
ostatni rok.
Przerwany urlop, koczowanie w hotelu lub na lotnisku, stracone pieniądze —
jest szansa, że to już ostatni taki sezon w Polsce. Polska Izba Turystyki (PIT)
zaproponowała stworzenie Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych. Mógłby on zakazać
działalności w przypadku, gdy sytuacja biura budzi poważne wątpliwości. Dzięki
temu z rynku wreszcie znikną firmy-krzaki.
— Musimy kiedyś zrobić porządek i wyczyścić rynek z firm, które psują nam
reputację. Nie możemy dłużej akceptować błędnego koła: biedny, bo głupi, a
głupi, bo biedny. Podobnie jak przy przejściu z komunizmu na demokrację,
zapłacimy za to pewną cenę. Może się zdarzyć, że ktoś celowo zbankrutuje w
obawie, że w nowych warunkach nie mógłby funkcjonować. Ale będziemy się starać
temu przeciwdziałać. Dziś nie mamy po prostu innego wyjścia — mówi Jan Korsak,
prezes PIT.
Komisja Europejska zobowiązała Polskę do dostosowania do końca tego roku
przepisów do unijnych wymogów, szczególnie dyrektywy 90/314 w sprawie
zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek. Najważniejszy punkt ma zapewnić
klientowi pełne zabezpieczenie w przypadku upadku biura. Dziś branża turystyczna
jest jedną z tych, w których można latami funkcjonować z ujemnym kapitałem
własnym, nie składając sprawozdań finansowych i nie płacąc podatków.
Sprawdziliśmy w Infoveriti, która publikuje dane z KRS. Za 2008 r. brakuje
np. wyników Exim Tours, Viva Club, Oasis Tour, Sun Fun Holidays czy Selectours.
Ten sam portal pokazuje, że są już sprawozdania m.in. Itaki, Ecco Holiday,
Triady czy Neckermanna. Przedstawiciele Selectours i Sun Fun zapewnili jednak,
że sprawozdania zostały złożone. Oasis Tour zapowiada, że stanie się to po
zatwierdzeniu przez zgromadzenie udziałowców zaplanowane na 21 sierpnia.
— Złożymy sprawozdanie w ustawowym terminie. Po wykonaniu audytu przez
biegłego rewidenta będzie można ustalić wynik finansowy — zapewnia z kolei
Mohammed Ellili, prezes Exim Tours.
Skoro nie wszystkie duże znane biura trzymają się terminów, to aż strach
pomyśleć, co dzieje się z małymi. Według Infoveriti, biuro Kopernik założone w
2002 r. nigdy nie złożyło sprawozdania!
Więcej na ten temat w środowym Pulsie Biznesu.
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.