Spółka, która pozyskała fundusz venture capital na partnera, musi przestawić się na nowy styl myślenia.
Na pytanie, czy funkcjonowanie firmy zmieni się z chwilą wejścia do spółki funduszu venture capital, odpowiedź jest jednoznaczna: są takie obszary funkcjonowania firmy, w których zmieni się wszystko.
Po pierwsze: finanse
Mimo że fundusze venture capital/private equity przeważnie nie angażują się w zarządzanie spółką, potrzebują wielu informacji na jej temat, koniecznych do sprawowania nadzoru. Dlatego w umowach inwestycyjnych fundusz zastrzega sobie prawo do otrzymywania konkretnych informacji oraz określa zakres i formy ich przekazywania. Raporty wymagane od firm mają przeważnie formułę miesięcznych zestawień najważniejszych wydarzeń z uwzględnieniem aspektów finansowych i rynkowych.
Ważne niefinansowe
Wbrew temu, co się powszechnie uważa, fundusz nie oczekuje od przedsiębiorstwa jedynie danych finansowych. Fundusz domaga się także informowania o wszystkich pozytywnych i negatywnych zdarzeniach istotnych dla sytuacji rynkowej i finansowej przedsiębiorstwa, np. zmianach na stanowiskach kierowniczych, utracie dużego dostawcy lub odbiorcy, utracie płynności przez klientów, nieterminowości regulacji zobowiązań przez klientów i innych tego typu wydarzeniach i okolicznościach. Jeżeli ukazał się w prasie istotny artykuł na temat spółki, który może mieć wpływ na jej postrzeganie i stosunki z kontrahentami, powinien być skopiowany i przekazany funduszowi.
Spotkania, spotkania
Z określoną częstotliwością odbywają się stałe spotkania przedstawicieli funduszu z zarządami spółek portfelowych. Spotkania mają zwykle charakter finansowy i rzadziej dyskutuje się na nich kwestie związane z obszarem marketingu, sprzedaży i produkcji. Należy jednakże podkreślić raz jeszcze, że faktycznie spotkania stron są częstsze, organizowane w trybie roboczym, w zależności od uznania menedżerów spółki i funduszu.
Konieczność trzymania ręki na pulsie powoduje, że dyrektorzy inwestycyjni funduszu mają zwyczaj uczestniczyć w wewnętrznych spotkaniach pionu sprzedaży spółek portfelowych. Ich uczestnictwo jest przeważnie pasywne, choć zdarzają się wyjątki od tej reguły: np. przedstawiciel funduszu może wspierać menedżerów spółki w negocjacjach handlowych.
Analiza danych i raportowanie wymaga od firmy posiadania wykwalifikowanych, sprawnych służb finansowych. Fundusz musi posiadać w spółce partnera do dyskusji na tematy finansowe, który rozumie jego oczekiwania i rozmawia w tym samym języku — języku finansów.