Koniunktura dzięki usługom

opublikowano: 04-09-2017, 22:00

Na południu Polski deweloperzy nie mogą narzekać: w Krakowie apetyt przedsiębiorców na biura bije rekordy, a Górny Śląsk z rozmachem stawia kolejne magazyny

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu dyktuje warunki w Małopolsce. Jak podaje Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL, odpowiada za prawie 70 proc. popytu na krakowskie biura.

MNIEJSZA SKALA: W najbliższych latach deweloperzy będą budowali w Małopolsce raczej niewielkie obiekty handlowe. Natomiast na Górnym Śląsku większą popularnością mogą się cieszyć nieduże parki handlowe— ocenia Wioleta Wojtczak, z działu badań i analiz w firmie doradczej Savills.
Fot. ARC

— Kraków to największy rynek biurowy w Polsce poza Warszawą. Natomiast Górny Śląsk ze względu na doskonałe położenie i dobry dostęp do pracowników pozostaje jednym z głównych punktów na polskiej mapie magazynowej — zapewnia Mateusz Polkowski.

Rozpoznawalne centrum

W Krakowie, gdzie podaż biur właśnie przekroczyła mln mkw., w budowie pozostaje około 277 tys. mkw. Największe projekty to V.Offices (25 tys. mkw.), Equal Business Park C (22 tys. mkw.) i Unity Tower o powierzchni 20,3 tys. mkw. Analitycy JLL spodziewają się nadal dużej aktywności deweloperów w stolicy Małopolski, a podaż biur w latach 2017-18 może wynieść nawet 330 tys. mkw.

— Kraków jest dobrze rozpoznawalnym na świecie miejscem do inwestowania. Najwięcej miejsc pracy stworzyły centrum usług ABB i zwiększające zatrudnienie do niemal 3 tys. osób centrum usług Shell — wylicza Janusz Górecki, analityk ABSL. Dodaje, że wiele realizowanych projektów polega na rozszerzeniu działalności, ale pojawili się też nowi inwestorzy, m.in HedgeServ i ACT 1 Group. Popyt widać również w segmencie magazynowym — działają tu prężnie regionalni deweloperzy 7R i BIK oraz międzynarodowi gracze, m.in. Panattoni i Goodman.

— W grę wchodzą głównie gmina Skawina blisko autostrady A4 oraz dobrze skomunikowana z całym miastem dzielnica Rybitwy w Krakowie — mówi Anna Głowacz, dyrektor działu industrial w Axi Immo.

Większość budowanych magazynów zostanie oddana do użytku do końca 2017 r., w tym Panattoni Park Kraków IV (33 tys. mkw.) i 7R Kraków Kokotów (28 tys. mkw.). Natomiast w sektorze handlowym w październiku tego roku szykuje się w Krakowie jedno spore otwarcie — mowa o galerii Serenada (42 tys. mkw.), a w 2018 r. będzie gotowy Color Park w Nowym Targu, oferujący 27 tys. mkw.

Górny Śląsk z mocną pozycją

W Katowicach biura najczęściej wynajmują, podobnie jak w Krakowie, sektory BPO, SSC, IT i R&D.— Aglomeracja katowicka ma mocną pozycję w pierwszej piątce ośrodków sektora usług nowoczesnych w Polsce. W ostatnich latach umocniły się tu m.in. Capgemini, IBM, ING Service, KrollonTrack, PwC, Rockewel Automation i Unilever, a w 2017 r. do tej grupy dołączyły centra rozwojowe i wsparcia firm Groupon, Guardian Industries, Knauf, Onwelo, Arvato Polska i Accenture — wylicza Marcin Nowak, dyrektor śląskiego oddziału ABSL, dyrektor zarządzający w Capgemini Polska. Choć w tym regionie na koniec pierwszego półrocza 2017 r. w budowie było 35 tys. mkw. biur, z czego więcej niż połowa, czyli 18,2 tys. mkw., stanowi pierwszy etap kompleksu .KTW, to w planach są kolejne przedsięwzięcia, a wśród nich, jak podaje Mateusz Polkowski, Baildon Business Park I&II i drugi etap.KTW. Deweloperzy handlowi w najbliższym czasie planują oddanie Galerii Libero (42,8 tys. mkw. ) w Katowicach i Gemini Park Tychy (36,5 tys. mkw.) w Tychach. W budowie jest również Galeria Stela w Cieszynie (11 tys. mkw.). Jednym z największych otwarć planowanych w kolejnych latach jest oddanie do użytku Ikei w Zabrzu (76,3 tys. mkw.).

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nasycenie powierzchnią handlową wynosi w tym regionie 353 mkw. na tysiąc mieszkańców i przekracza średnią krajową. Choć są tu oczywiście miejsca, w których nadal brakuje obiektów handlowych, w kolejnych latach należy się spodziewać mniejszej aktywności deweloperów — prognozuje Wioleta Wojtczak z działu badań i analiz w Savills.

Chłonny rynek

Na koniec czerwca 2017 r. na Górnym Śląsku w budowie było 330 tys. mkw. hal, co daje drugi w Polsce wynik po Mazowszu. Jak podaje Axi Immo, większość obiektów w budowie będzie oddana do użytku w najbliższych 2-3 miesiącach, w tym BTS dla firmy Amazon w Sosnowcuo powierzchni 135 tys. mkw. Ponadto nowi najemcy wprowadzą się do Panattoni Parku Gliwice III (27,5 tys.), Panattoni Parku Sosnowiec IV (35,8 tys.), Segro Industrial Parku Tychy 2 (15,7 tys.). Działania deweloperów stymuluje wysoki popyt.

— Górny Śląsk to doskona- ła lokalizacja rozpatrywana w skali Europy Środkowej i Wschodniej, chłonny lokalny rynek, duża liczba zakładów produkcyjnych oraz większa dostępność pracowników — zapewnia Anna Głowacz.

Jej zdaniem, deweloperzy będą szczególnie chętnie stawiali kolejne hale w Gliwicach, Sosnowcu, Tychac h i Bielsku-Białej ze względu na dużą liczbę inwestycji produkcyjnych i bliskość Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane