Konkurencję chronimy dla konsumentów

MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
opublikowano: 02-04-2013, 00:00

Komentarz szefowej UOKiK

Zagwarantowanie przedsiębiorcom możliwości konkurowania ma na celu przede wszystkim ochronę dobrobytu konsumenta — ostatecznego beneficjenta nieskrępowanej rywalizacji rynkowej. Jednak słabsi uczestnicy rynku często nie zdają sobie sprawy, że np. nadużywanie pozycji dominującej przez rynkowego potentata albo porozumienia zawierane przez przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób wyeliminować ryzyko związane z konkurowaniem, oznaczają wyższe ceny oraz niższą jakość produktów i usług. Prawdopodobnie dlatego, że na ludzką wyobraźnię najlepiej działają konkretne liczby, tymczasem nie zawsze możliwe jest wyliczenie, ile dokładnie straciliśmy na niedozwolonych praktykach firm. Niekiedy trudno jest również oszacować, ile płacilibyśmy za produkty w warunkach uczciwej konkurencji.

Są jednak sprawy, które „jak na dłoni” pokazują, że antykonkurencyjne działania mogą mieć wymierny wpływ na zasobność naszych portfeli. Obecnie sprawdzamy, czy było tak w przypadku stosowania przez trzech największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce, właścicieli m.in. marek Plus, Orange oraz T-Mobile, wyższych stawek za połączenia do sieci Play. W naszej opinii praktyka taka może być przejawem nadużywania tzw. kolektywnej pozycji dominującej, czyli wykorzystaniem wspólnej przewagi rynkowej w celu uniemożliwienia rozwoju konkurencji. Wstępna analiza urzędu wykazała, że różnice w cenie połączenia do Playa, które wynoszą średnio kilkadziesiąt groszy (np. 75 gr do Playa, a pomiędzy trzema największymi operatorami — 29 gr), nie wynikają z kosztów ponoszonych faktycznie przez przedsiębiorców, lecz mogą być próbą ograniczania konkurencji na tym rynku. Na marginesie warto zauważyć, że można już mówić o pierwszym pozytywnym efekcie naszej interwencji dla konsumentów, ponieważ po wszczęciu postępowania najwięksi operatorzy zaczęli obniżać stawki za połączenia.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oczywiście nie można jeszcze przesądzać ostatecznego wyniku postępowania, jednak gdyby potwierdziło ono przypuszczenia o antykonkurencyjnym charakterze działań przedsiębiorców, konsumenci dokładnie mogliby zobaczyć, jaką stratę ponieśli w ich rezultacie. Wszyscy powinniśmy mieć również świadomość, że praktyki ograniczające uczciwą rywalizację przedsiębiorców oznaczają wyższe ceny, nawet jeżeli nie jest możliwe precyzyjne wyliczenie powstałej szkody. Dlatego zwalczanie tego typu zachowań jest priorytetem działań organów antymonopolowych na całym świecie. W cel ten wpisuje się także szeroko dyskutowana w ostatnich miesiącach nowelizacja polskiej ustawy antymonopolowej. Dzięki zmianom w przepisach ochrona wszystkich uczestników rynku — zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów — będzie mogła być skuteczniejsza.

Wszyscy powinniśmy mieć świadomość, że praktyki ograniczające uczciwą rywalizację przedsiębiorców oznaczają wyższe ceny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Polecane